Nescio heel gek maar ik ben bang om me kwetsbaar op te stellen. Straks wordt het tegen me gebruikt (zei ik al dat ik achterdochtig ben?)
Ik vind dat niet gek, ik denk dat de meeste mensen dat wel hebben. Het is ook niet niks om je kwetsbaar op te stellen, zeker niet als dat al eerder fout is gegaan.
Ik heb het ook echt moeten oefenen, nu gaat het me een stuk makkelijker af, maar dat is ook echt niet over een nacht ijs gegaan hoor!
Maar wat mij hielp was om echt in mijn oren te knopen: de meeste mensen zijn goed en hebben niet de intentie om de informatie te misbruiken. Een foute ervaring is geen garantie voor de toekomst. En mocht het wel fout gaan, zegt dat meer over degene die er misbruik van maakt, dan over degene die zich kwetsbaar opstelt.
Blijven oefenen en jezelf daarin uit dagen is de enige manier om uiteindelijk die angst te kunnen overwinnen, en dat geeft weer vrijheid.
Dus ik focuste vooral daarop, niet op de (mogelijke) reactie van de ander, maar dat het voor mezelf op lange termijn het beste was om het te overwinnen. Zodat aan het eind van de dag, ongeacht de reactie van de ander, ik in ieder geval kon zeggen dat ik voor mezelf de beste keuze had gemaakt zeg maar..