iMoeder Dan zou ik proberen het volgende gesprek buiten huis te plannen. Bijv het kantoor van de casemanager.
Dat was nu ook zo, maar omdat ze niet mee wilde met haar zus en zus ook niet bij haar mocht blijven, moest mijn vader haar meenemen naar dit gesprek. Ze kan namelijk niet alleen thuis zijn. Ik hoop dus dat het maandag wel gaat lukken.
iMoeder Strikt gezien overtreedt hij daarmee de wet want dat is iemand opsluiten. Wat je zou kunnen doen is stiekem een gps tracker bevestigen aan haar kleding (makkelijkste is een Apple AirTag).
Ze kan echt niet meer alleen naar buiten. Ook niet met een tracker. Ze raakt al volledig in paniek als mijn vader in de supermarkt een paar minuten uit beeld is om iets te pakken. Of doet bijv haar behoefte in het openbaar. Ik ben ervan overtuigd dat zij er volledig achter staat dat we haar hiervoor in bescherming nemen. Ik moet zeggen dat ik in dit geval ook geen enkele boodschap heb aan de wet. Het zal mij echt een worst wezen of het wel of niet mag. Deze wet is bedoeld voor hele andere soort situaties en staat mijn inziens compleet los van deze situatie. Haar motoriek gaat ook heel hard achteruit, dus ik denk dat het niet lang meer duurt voordat ze helemaal niet meer kan lopen. Is dit probleem ook opgelost 😬.
iMoeder van de dementerenden heeft geen ziekte inzicht en veel weerstand tegen welke zorg of hulp dan ook.
Nu is het inderdaad gebrek aan ziekte inzicht inherent aan de alzheimer, maar de eerste jaren was het echt ontkenning. Hierdoor is ook nooit het gesprek met haar gevoerd met wat ze zou willen. Ik neem het haar ook niet kwalijk, want ik snap het. Vreselijk als je dit overkomt. Ze heeft het van dichtbij bij haar moeder gezien, haar oom is al op zijn 49e gestorven aan alzheimer. Dit moet echt zo traumatisch zijn geweest. Ze heeft dit niet kunnen verwerken.
iMoeder Dan is er 24-7 een zorgmedewerker bij je aanwezig.
24-uurszorg betekent ook zorg aanwezig in nabijheid en is niet altijd permanente direct toezicht. Ik werkte op een 24-uurs woonvorm voor dove mensen met een beperking. Deze hadden binnen de woonvorm gewoon een eigen 2-kamer appartement met keuken en badkamer. Begeleiding zat niet continue in het appartement van de cliënt, maar het was wel wlz. Er was dus wel 24 uur per dag een zorgmedewerker aanwezig in het gebouw, waarbij op elk moment direct zorg geboden kan worden. Ik denk dat dit in aanleunwoningen naast/ aangesloten bij een zorginstelling, waarbij 24-uurszorg mogelijk is, op dezelfde manier gedaan wordt?