CrazyCatLady alles wat jij zegt zie en voel ik om me heen gebeuren. En dat is prima. Het doet met iedereen iets anders en maakt bij iedereen andere dingen los. Ik heb een collega die geregeld roept âik zou echt niet warm kunnen eten bij de lunch!â Kan ik niets meeâŠ. Ik heb een collega die naast mij komt zitten met twee stukjes taart op haar bordje en zegt âx heeft bananenbrood gebakken, dat mag jij toch wel, neem een stukjeâ ik denk dat zij zich rot voelt voor mij dat ik het niet âmagâ eten. Ik heb geen probleem met haar taart. Nog een collega die steeds roeptâ ben je niet tĂ© streng voor jezelf?â En heel âsubtielâ vraagt hoe vaak ik nou eigenlijk sport in de week. En dan verbaasd is dat dat maar 1 of twee keer per week isâŠ.. en een collega die die dingen zegt als âhet zal best lastig voor je zijnâŠ, ik hoor dat je er goed over nagedacht hebt waarom je dit zo doet, ik heb respect voor wat jij bereikt hebtâ.
En mijn moeder die in het zelfde schuitje zit en mijn emoties en de dingen waar ik tegenaan loop helemaal begrijpt. Ze gaat er iets losser mee om dan ik want zoals ze zegt âik hoef nog hooguit een jaar of 10 met mijn lijf, jij nog zeker 30â
Mijn vader snapt het wel en doet enorm zijn best maar is ook kort door de bocht en dat is voor mijn moeder lastig maar dat zal ze nooit tegen mijn broer of zus zeggen. Wel tegen mij. En mijn man en dochter die mij op alle mogelijke manieren, en ieder weer anders steunen. đ„°
Het is prima (en ook nog wel interessant vind ik) dat iedereen daar anders mee omgaat. Soms is dat lastig en moet ik mijn weg vinden in de manier van de ander en dat is ook goed. Ik neem niemand iets kwalijk. Gisteren was ik boos en verdrietig om de reactie van mijn broer. Inmiddels ben ik iets milder en begrijp ik dat het deels zijn angst is, deels onwetendheid en hij gewoon niet weet wat hij ermee aan moet. De confrontatie is blijkbaar te lastig voor hem. Hij heeft dat op een onbenullige manier geuit. Had hij gezegd âik zie en hoor dat het niet niks is voor jou, het raakt mij steeds als ik jou er over hoor, zou je het er minder over willen hebben als we bij elkaar zijn want dat is lastig voor mij?â Dan had ik hem een dikke knuffel gegeven en absoluut rekening met zijn gevoelens gehouden. Ik denk alleen dat hij dat niet zo onder woorden kan brengen đđ dus dan de lompe versie dropt. Maar hij mag best weten dat dat iets met mij doet!