Trees Uh wie beweert dat? Dat is echt onzin
Ik ga natuurlijk geen namen noemen, maar ze heeft een heel scala aan onderzoeken gehad toen ze een jaar of 4, 5 was? Daar kon toen geen diagnose uitkomen, misschien ook vanwege haar leeftijd, dat weet ik niet meer.
Ze is toen begonnen met een soort speltherapie, maar dat is vroegtijdig afgebroken omdat ze er sociaal emotioneel nog niet klaar voor was.
Vervolgens toen ze 8 was is ze blijven zitten en is er een juf geweest die haar wel zag. Door haar zijn we uitgekomen bij een onderzoeksbureau. Daar heeft ze ook weer een heel scala aan onderzoeken gehad. Die vertelde mij dus dat ze geen diagnose konden afgeven ivm mogelijk preverbaal trauma.
Toen is ze aan de hand daarvan doorverwezen naar speltherapie wat ze ongeveer een jaar gevolgd heeft.
Vervolgens is ze in de brugklas terecht gekomen waar ze nu zit, reguliere ggz. Daar werd al redelijk snel duidelijk dat het een kip of ei verhaal is. Komen haar psychische klachten (zelfbeeld, faalangst) door ongediagnostiseerd adhd/whatever, of zorgt haar preverbaal trauma voor het gebrek aan concentratie etc.
Ze heeft toen een paar mini onderzoeken gedaan, vragenlijst adhv de dsm en de psycholoog zag ook wat wij zien en wilde ook inzetten op een onderzoek, maar ze kreeg geen toestemming van de regiebehandelaar omdat blabla preverbaal trauma. Het behandelplan werd dus EMDR, inzetten op traumaverwerking, en als de klachten daarna niet verdwenen mocht ze het diagnostisch onderzoek. Daar is ze nu het afgelopen jaar vooral mee bezig geweest.
Maar de psycholoog is er nooit, dus dat schiet niet op. H vertelt ook dat ze emdr moet doen op dingen die niet relevant zijn in haar ogen.
En haar klachten worden alleen maar erger. Of nouja, meer zichtbaar. Juist vooral omdat ze met die EMDR meer zichzelf leert te zijn denk ik? Vroeger maskerde ze bepaalde dingen ook bij mij, dat doet ze nu niet meer. Met name op gebied van beweging/impulscontrole. Ze is altijd al enorm energiek geweest (als ik vroeger wilde dat ze even stil zat om een film te kijken, moest ik haar meenemen naar de bioscoop 😅), maar het lijkt alsof er het afgelopen jaar een onzichtbare rem af is. Ik heb nu het stereotype kind wat in de Efteling even weg rent om op een zandheuvel te klimmen zeg maar 🙈
Vroeger deed ze dat minder juist, bang dat ze dan afgewezen zou worden, raar was, kinderachtig, of dat het niet mocht. Ze lijkt dat nu meer te omarmen. Haar vriendje heeft ook ADHD, dus dat helpt ook.. ze kunnen nu samen lekker gek doen.
Maar er was dus ingezet op december voor dat onderzoek, en dat is dus nu weer uitgesteld. En toen klapte ze dus.. voor haar was het onderzoek de beloning na alle stomme emdr die ze niet wilde. Eindelijk antwoorden, eindelijk medicatie, hulp, en nu moet ze wéér wachten. En H is niet bepaald het geduldigste kind 🤣
iMoeder tja.. gedeeltelijk snap ik je wel hoor.. maar waar moet ze heen? Ze doet vmbo basis hè, er zijn niet veel niveaus onder haar meer over wat ze dan wel zou kunnen. Dan kom je uit op praktijkonderwijs. Haar advies op de basisschool was po/basis, maar de conclusie daaruit was wel dat po sociaal emotioneel gezien niet goed voor haar zou zijn.
En het is ook echt niet alsof haar cijfers zo slecht zijn, integendeel juist. Ze volgt een diploma op maat traject omdat ze voor Engels op Mavo niveau zit. De opdrachten die tussendoor krijgt (maak een filmpje, een presentatie, whatever) zijn ook allemaal prima. Op basis van haar cijfers slaagt ze nu zonder problemen voor haar examen.
Het wordt een probleem in de toetsweek, wanneer ze teksten moet stampen.
Het is vooral de manier waarop de lesstof wordt aangeboden voor H waar het probleem in zit. Want ze is niet dom.
H is héél erg visueel, en dan heeft ze een geheugen waar je u tegen zegt. En ze leert door middel van associaties. Dit filmpje is daar een perfect voorbeeld van. Die heeft ze gezien toen de show net uit kwam, 3 jaar geleden, en ze vergeet de rest van haar leven niet meer wat een voorzetsel is.
Een voorzetsel geeft de relatie weer tussen de pinguïn en de doos, simpel. Ze kan de pinguïn en de doos visualiseren, voorzetsel hoort bij pinguïn, perfecte uitleg. Dat vergeet ze nooit niet meer.
Wat ik doe voor haar, noem ik voor het gemak even het schrijven van samenvattingen, maar dat is het niet zo zeer. Het is meer een vertaling maken.
Bijvoorbeeld nu bij maatschappijleer, ze moet weten wat het verschil is tussen gezinshereniging en gezinsvorming.
Dus ik schrijf in het rood het begrip, in het blauw de definitie zoals hij in het boek wordt gegeven, en in het zwart "opa en oma", omdat er bij hun sprake was van gezinsvorming. In de toets, als daar straks naar gevraagd wordt kan ze prima uitleggen wat het is. Ze was op de bruiloft, ze kan hele verhalen vertellen over het inburgeren van haar oma.. maar ze kan niet de definitie uit het boek herhalen.
Alle opdrachten die ze zelf gemaakt heeft beginnen ook met "Bijvoorbeeld...". En ze heeft ze ook allemaal goed.
Dus ze toont aan dat ze wel degelijk begrijpt wat het betekent, dat ze weet waar het over gaat, maar in plaats van de definitie te geven geeft ze een voorbeeld.
Mijn 'samenvattingen' bestaan dus voornamelijk uit het koppelen van voorbeelden aan de begrippen, want boeken geven geen voorbeelden die zij kent uit haar persoonlijke leven.
De laatste keer had ze een 8 voor die toets..
En daarmee heeft ze dus ook al 3 compensatiepunten.
Haar laten klappen op school zodat ze het zien.. tja. Dan komt ze op dezelfde plek terecht waar ze al zit. Dan wordt het weer een kwestie van "we zien wel dat er een hoop speelt maar we kunnen niks zolang ze de therapie niet heeft afgerond".
Sociaal gezien zou dat ook héél slecht zijn voor haar. Weer de bevestiging dat ze iets niet kan. Maar ook, dan komt ze in hetzelfde jaar als I, omdat ze al is blijven zitten, en om ingehaald te worden door haar kleine zusje die ook nog eens 2 niveaus hoger doet maakt de situatie rondom haar zelfbeeld niet beter. Haar vrienden zitten in hetzelfde jaar, ze wil gewoon ook de normale dingen kunnen doen. De reis, gala, Disney etc. Om dat nu van haar af te nemen voor iets wat op zijn hoogst gezien een gok (omdat ze al bij ggz zit) is vind ik het niet waard. Ze loopt in het dagelijks leven al tegen zo veel dingen aan, er moet ergens wel een balans blijven..