CrazyCatLady heel interessant….. daar kan zeker wat van kloppen….
Mijn zus is vroeger veel gepest, ik weet dat dat voor mijn nichtje iets is waardoor ze elk gedrag van haar moeder ‘goed praat’ ze zei letterlijk een keer ‘mama doet zus en zo omdat ze vroeger zo gepest is, ik heb aangegeven dat ze daar misschien eens hulp voor moet zoeken, maar ja, dat wil ze niet…..’ dit raakt mijn nichtje enorm, en dat snap ik want mijn zus deelt graag met haar hoe dit voor haar geweest is, ook toen ze daar nog veel te jong voor was…..
Mijn zus heeft een soort van ‘vrijbrief’ om zich zo te gedragen. Bijvoorbeeld: ze gaat altijd strijdlustig (en dan zeg ik het heel netjes.. het is eerder aanvallend) naar een huisarts, tandarts, kinderarts, oudergesprek op school. Altijd met gestrekt been erin, ook als ze iemand voor het eerst ziet heeft ze haar mouwen al opgestroopt… daar is doorgaans geen enkele reden voor…. Ze heeft aan mijn nichtje steeds meer een medestander, óf mijn nichtje tempert de boel en neemt het woord.
Mijn moeder heeft haar jeugd met verwaarlozing en mishandeling ook met mij gedeeld, inclusief de emoties die dat bij haar los maakt, maar wel pas toen ik volwassen was en dit emotioneel aan kon. Niet toen ik nog kind was. Natuurlijk raakt mij dit enorm, maar in plaats van het gevoel te hebben voor mijn moeder te moeten gaan zorgen, ben ik de enorme kracht van mijn moeder gaan zien, ik heb immens respect voor de vrouw die ze ondanks haar verschrikkelijke jeugd is geworden, voor hoe ze het met ons heel bewust anders heeft gedaan dan haar eigen moeder deed…..