Hopsatee Overigens heb ik ook in best wat steden gewoond en daar vond ik toch echt een andere dynamiek dan in de dorpen waar ik heb gewoond. Dus ja, het is vooral ook personen/groepjes/rotte appels maar ik geloof toch ook echt wel gewoon dat bepaalde dorpen of wijken echt wel bepaalde “dorpsdynamieken” kennen die je nu eenmaal in steden wat minder tegenkomt (en vast en zeker ook het tegenovergestelde van hele leuke open dorpen maar dat is zeker niet mijn standaard ervaring of wat ik hoor van mijn vriendinnen die van stad naar dorp zijn gegaan)

Ik denk dat de meeste mensen ook bewust voor een stad of dorp kiezen en dat het dus ook logisch is dat er een verschil is. Waarbij je dat ook hebt voor bepaalde wijken in sommige steden. Mensen kiezen voor rust, veiligheid, saamhorigheid, gemeenschapszin in een dorp, men kiest voor meer keuzemogelijkheden, meer anonimiteit, meer reuring in een stad. En in sommige wijken kiest meer voor status, andere voor gemeenschap, andere juist voor beweging in mensen. Bij het kijken naar een woonplaats zijn dat allemaal dingen die men in overweging neemt. En die zichzelf daarmee ook vaak versterken. Als een dorp zich zou gaan profileren als: ga hier wonen als je wel rust wilt, maar verder zo anoniem mogelijk wilt wonen en vooral niets wilt bijdragen aan de gemeenschap, dan komen daar heel andere mensen op af dan een dorp die luid verkondigt dat je hartstikke welkom,maar dan moet je wel bijdragen aan minimaal 2 van de lokale verenigingen.
Het is een beetje als de discussie over kamperen of stacaravan. Ook daar zie je toch dat er wat verschil zit in het soort mensen die voor het een of het ander kiest. En er is ook verschil in mensen die voor hele grote campings en voor kleine campings kiest.

Nescio waar ik nu woon, heb ik ook nooit het gevoel gehad dat ik als ‘import’ niet welkom was. Er wordt naar mijn idee ook geen onderscheid in gemaakt. Ik heb het iig nooit gemerkt of gezien. Er zijn natuurlijk ook mensen waar ik minder mee heb en twee vind ik echt bekrompen eikels. Die heb je denk ik overal en daar blijf ik bij uit de buurt. Ze drukken gelukkig geen stempel op de algehele sfeer. Wat maakt dat het op de ene plek wel een fijne en open sfeer hangt en op een andere plek niet? Hier wonen ook families generatielang, maar deze zijn juist het meest gastvrij van allemaal. Dus dat is het niet perse.

Ik kan van alles bedenken, zullen vast meerdere factoren zijn, maar ik zou niet precies weten wat nu echt het verschil maakt.

Bob_Ross In mijn optiek is heerst er dan een cultuur waar angst een grote rol speelt. Angst om afgewezen te worden door de meute en daarom conformeren mensen zich. Dat schapengedrag versterkt die norm dan alleen maar.

Dat denk ik ook. Mensen voelen zich bedreigd, bang voor veranderingen, bang dat hun leefomgeving zal veranderen, bang voor het onbekende enz. en daarom proberen alles hetzelfde te houden? Het houden bij wat ze kennen? Of iets dergelijks.

Ik ben het ook met je eens dat je dit op allerlei plekken kan terugzien. Ik denk dat dit eigen is aan elk systeem. Zelfs in een schoolklas zie je dit al terug. Alsof een paar rotte appels op de ene plek meer wortel kunnen schieten en anderen hierin weten mee te trekken en ze op andere plekken juist geen voeten aan de grond krijgen. Ik denk dat het een heel ingewikkeld samenspel is van verschillende interacties tussen mensen onderling. Je hebt een groep mensen, een systeem, die samen een bepaald evenwicht hebben gevonden. Er wordt een element toegevoegd of juist weggehaald en dan moet er weer een nieuw evenwicht worden gevonden. Dat is normaal, maar de manier waarop dit gedaan wordt verschilt. Zwart-wit gezegd, groep A doet dit bijv door nieuwe mensen buiten te sluiten en groep B juist door ze op te nemen.

Femkes Hopsatee Ik ben het overigens helemaal met jullie eens dat de dynamiek in een stad of dorp van elkaar verschillen. Alleen ik denk wel dat het gezien moet worden als neutrale begrippen. Een dorp- of stadsdynamiek is voor mij meer een feitelijke beschrijving van kenmerken en waar je voorkeur ligt is persoonlijk. Het is anders, maar dus niet bij voorbaat al iets positiefs of iets negatiefs (los van persoonlijke voorkeur uiteraard). Als het ergens misgaat komt dat denk niet door ‘de’ dorpsdynamiek of ‘de’ stadsdynamiek, maar door een ongezond /ziek en niet goed functionerende groep die in zo specifieke situatie daaraan ten grondslag ligt.

Trees Ik ben het overigens helemaal met jullie eens dat de dynamiek in een stad of dorp van elkaar verschillen. Alleen ik denk wel dat het gezien moet worden als neutrale begrippen. Een dorp- of stadsdynamiek is voor mij meer een feitelijke beschrijving van kenmerken en waar je voorkeur ligt is persoonlijk. Het is anders, maar dus niet bij voorbaat al iets positiefs of iets negatiefs (los van persoonlijke voorkeur uiteraard). Als het ergens misgaat komt dat denk niet door ‘de’ dorpsdynamiek of ‘de’ stadsdynamiek, maar door een ongezond /ziek en niet goed functionerende groep die in zo specifieke situatie daaraan ten grondslag ligt.

Oh ja dat ben ik eens hoor!
      Ik ben opgegroeid in een echt gehucht. Mijn vader was ook nog eens een bekende dorper en ik voelde me altijd zo bekeken. Had ik staan zoenen voor het huis had de buurman mijn vader al gebeld. En dat geroddel en gedoe: “die van die en ken je de vader van die, die heeft dit en dat”

Dat in combinatie met dat er NIKS was (een bakker en een fietsenmaker en een kerk en een bus die 1x per uur tot maximaal 19 uuur reed en ik dus altijd of heeel ver moest fietsen, 3 kwartier naar de kroeg enkele reis) maakte dat ik met gillende banden vertrokken ben 🤣 En ik houd dus ook niet zo van die sociale controle (waarschijnlijk daardoor) Ik heb me dus jaren in de stad top gevoeld. En nu in dit grote dorp op zich ook. Alleen hoe langer ik hier woon hoe meer het ons - kent-ons wordt en ook al die “dingetjes” weer opspelen. Maar dat komt inderdaad door groep of gemeenschap en dat kan je ook niet echt ontwijken met kinderen want het is ook weer prettig.

Ik hou van zomer, echt. Het is mijn favoriete seizoen.
      Maar de afgelopen dagen ben ik er gewoon klaar mee, en ik wil herfst. Ik wil dat het weer vroeg donker wordt, ik mis mijn winterkleding, ik wil de kerstboom opzetten. De Halloweendecoratie staat al op tafel, de blaadjes aan de bomen moeten gewoon weer bruin gaan worden, en ik heb zin in erwtensoep. H is aan het ontbijten met appel met kaneel en ondertussen Gilmore Girls aan het kijken. Ik wil herfst!!!

CrazyCatLady mei tot september. Donkere maanden duren lang zat.

(Hoewel ik nu liever wel de temperatuur wat lager heb, kan er momenteel slecht tegen. Gewoon 20-25 graden, zonnetje, klein windje)

Toch6 ja, tot september inderdaad. Dus nu mag het stoppen 😅

Honkeytonk nee regen hoeft ook niet! Maar alle andere dingen wel. Ik wil weer lekker in mijn poncho kunnen kruipen, paddenstoelen tegenkomen onderweg, kaarsjes aan in de avond...
          Gewoon de Pinterest-herfst zeg maar. Niet de realiteit met zompige modder enzo 🤣

CrazyCatLady hahaha daar ben ik het niet mee eens hoor, We hebben al zoveel regen gehad, laat die zon maar even schijnen 😉

Bob_Ross ha nee, ik zag volgens mij wel iets voorbij komen? Al mijn bookstagrammers zijn ook al helemaal klaar voor de herfst (en de andere helft is bezig met Halloween) dus ik weet even niet meer precies bij wie ik nou wat zag..

Maar H zit weer helemaal in een 'de meteorologische herfst is ingegaan dus het is tijd voor Gilmore Girls'-fase, dus zij heeft mij besmet.

Het helpt denk ik ook niet mee dat onze zomervakantie zo vroeg viel. Ik hoor overal nog mensen over de eerste schooldag, maar hier is het normale ritme al lang en breed opgestart en zijn we al wel toe aan de herfstvakantie 😅

Zonnebloem ik ben jaloers! Sowieso, ik wil ook een bos in de buurt..
              Maar de 99% bestrating en parkeerplaatsen in mijn looproutes hebben geen paddestoelen helaas 😕