Nescio waar ik nu woon, heb ik ook nooit het gevoel gehad dat ik als ‘import’ niet welkom was. Er wordt naar mijn idee ook geen onderscheid in gemaakt. Ik heb het iig nooit gemerkt of gezien. Er zijn natuurlijk ook mensen waar ik minder mee heb en twee vind ik echt bekrompen eikels. Die heb je denk ik overal en daar blijf ik bij uit de buurt. Ze drukken gelukkig geen stempel op de algehele sfeer. Wat maakt dat het op de ene plek wel een fijne en open sfeer hangt en op een andere plek niet? Hier wonen ook families generatielang, maar deze zijn juist het meest gastvrij van allemaal. Dus dat is het niet perse.
Ik kan van alles bedenken, zullen vast meerdere factoren zijn, maar ik zou niet precies weten wat nu echt het verschil maakt.
Bob_Ross In mijn optiek is heerst er dan een cultuur waar angst een grote rol speelt. Angst om afgewezen te worden door de meute en daarom conformeren mensen zich. Dat schapengedrag versterkt die norm dan alleen maar.
Dat denk ik ook. Mensen voelen zich bedreigd, bang voor veranderingen, bang dat hun leefomgeving zal veranderen, bang voor het onbekende enz. en daarom proberen alles hetzelfde te houden? Het houden bij wat ze kennen? Of iets dergelijks.
Ik ben het ook met je eens dat je dit op allerlei plekken kan terugzien. Ik denk dat dit eigen is aan elk systeem. Zelfs in een schoolklas zie je dit al terug. Alsof een paar rotte appels op de ene plek meer wortel kunnen schieten en anderen hierin weten mee te trekken en ze op andere plekken juist geen voeten aan de grond krijgen. Ik denk dat het een heel ingewikkeld samenspel is van verschillende interacties tussen mensen onderling. Je hebt een groep mensen, een systeem, die samen een bepaald evenwicht hebben gevonden. Er wordt een element toegevoegd of juist weggehaald en dan moet er weer een nieuw evenwicht worden gevonden. Dat is normaal, maar de manier waarop dit gedaan wordt verschilt. Zwart-wit gezegd, groep A doet dit bijv door nieuwe mensen buiten te sluiten en groep B juist door ze op te nemen.
Femkes Hopsatee Ik ben het overigens helemaal met jullie eens dat de dynamiek in een stad of dorp van elkaar verschillen. Alleen ik denk wel dat het gezien moet worden als neutrale begrippen. Een dorp- of stadsdynamiek is voor mij meer een feitelijke beschrijving van kenmerken en waar je voorkeur ligt is persoonlijk. Het is anders, maar dus niet bij voorbaat al iets positiefs of iets negatiefs (los van persoonlijke voorkeur uiteraard). Als het ergens misgaat komt dat denk niet door ‘de’ dorpsdynamiek of ‘de’ stadsdynamiek, maar door een ongezond /ziek en niet goed functionerende groep die in zo specifieke situatie daaraan ten grondslag ligt.