Nescio ik denk dat je mij mogelijk niet goed begrijpt. Ik wil jouw ervaringen absoluut niet bagataliseren, want deze zijn echt en gewoon hartstikke rot. Je woonde gewoon in een shitdorp. Als ik deze indruk wel heb gewekt, is dat absoluut niet mijn bedoeling geweest. Sorry in dat geval.
Ik bedoel meer dat als iemand anders een situatie beschrijft, waar we zelf geen onderdeel van uitmaken, dat het direct bestempeld wordt als dorps gedoe of als is ‘typisch iets voor …. ‘(vul maar in). Dat bedoelde ik met generaliseren. Persoonlijk vind ik dat tekort door de bocht. Nu heb ik wel een aardig idee waar @Hopsatee woont en ik ken deze omgeving redelijk goed en ik denk ook echt dat het niet klopt. Nu woon ik er zelf niet, dus kan ik daar natuurlijk verder ook niet met zekerheid over oordelen, maar het voelde voor mij als een te snelle conclusie of een te snelle stempel.
Los van dit voorbeeld, ik denk dat we dit allemaal weleens een meer of mindere mate doen. Te snel conclusies trekken op basis van onze eigen ervaringen. Ik probeer zelf alleen niet alles over één kam te scheren, omdat ik het zelf juist zo vervelend vind als het andersom gebeurt. Ik kan er echt heel slecht tegen als mensen bepaald gedrag bij mij te snel toeschrijven aan waar ik woon, hoe ik loop en praat, met wie ik een relatie heb, wat mijn werk is enz. zonder dat ze mij verder kennen. Ik kan ook gewoon een trut zijn, een niet leuk mens ipv dat mijn gedrag weer typisch iets is / of de mentaliteit van een biseksuele gehandicapte boerenpummel die denkt dat ze alles is omdat ze universitair is opgeleid, terwijl ze ook maar een adhd-er is die opgegroeid is in een tokkie kansarm gezin (even heel zwart-wit is dit natuurlijk).
Heel eerlijk. Ik zal ook nooit in het dorp gaan wonen, waar ik ben opgegroeid vanwege de mentaliteit van een grote groep mensen daar (iig de mentaliteit van 30 jaar geleden). Alleen dat is voor mij niet specifiek de dorpse mentaliteit, typisch dorps gedoe of de mentaliteit van gelovigen mensen om maar wat te noemen. Ze waren gewoon bekrompen richting alles wat niet aan hun norm voldeed. Zet ze op elke willekeurige andere plek neer en dan mocht hun kind weer niet met kind X spelen, omdat ouders moslim zijn of whatever wat ze weer te zaniken hadden. Ik ben 9x a 10x verhuisd en dit soort mensen tref je overal aan in verschillende uitingsvormen. Op plek A wordt het gelabeld als de dorpse mentaliteit, op plek B is het typisch iets voor tokkies in stedelijke volksbuurten, op plek C is hetzelfde gedrag weer typische rijke kakkermentaliteit van mensen die zich beter voelen dan anderen enz. Ik denk dat we hiermee de ‘goede’ mensen tekort doen.