Liekje81 ja dat vind ik ook relaxter als er vriendjes zijn, voor elk kind 1 dan wel.

Hier vanmorgen alleen dreumes en baby, dat is pas relaxt. Behalve toen ze allebei tegelijk gingen huilen toen we de andere 2 moesten halen en bleven huilen en kwam 1 van de twee andere ook huilend naar buiten. Had ik 3 huilende kinderen in 30+ graden, die niet wilde lopen en nog een speelafspraakje afspreken met de oudste (die moest nog zwemmen dus moest ff goeie tijden doorgeven). Dus uiteindelijk kleuter op meerijd plankje, die werd stil, en zorgde voor speentje voor de baby die bleef mopperen en dreumes in mn nek die dat zo leuk vond dat hij ook spontaan stil werd 🤣 had het wel ff goed warm bij thuiskomst

Het wisselt hier... Met één is de boel overzichtelijker, zeker buitenshuis is dat echt veel relaxter. Maar thuis is twee vaak handiger, omdat ze vaak lekker samen spelen. Tot ze ruzie krijgen 😉

Nou de jongens maken vooral veel ruzie samen of veel lawaai. Er is geen tussen modus. En ik kan beide niet zo goed hebben 🤣🤣 zoveel prikkels geeft dat. Dus als 1 van de jongens weg is, is dat echt relaxed. En vriendjes prima maar dan wel elk kind een vriendje en niet 1 wel want dan … weer ruzie.

Daarom ben ik dol op zomer. Spelen ze beide de hele dag in de wijk met hun vriendjes. Komen ze soms wel even binnen vallen of hier spelen (buiten/binnen) met wat vriendjes maar dan vliegen ze weer uit. Ideaal. Winter toch een stuk meer lawaai aan mijn hoofd 😅

Honkeytonk haha klinkt als mijn dag zaterdag (post in dat andere topic van me 🤣) Zwaar hè zo met 2-3 als ze wat jonger zijn en niet meewerken 😳

Liekje81 1 kind is geen kind als je meerdere kinderen hebt 😅 Toen ik 1 kind had was ik ook gewoon druk, was het druk, had ik de problemen en de problematiek. Maar als je er eenmaal 2 of 3 hebt moet je je aandacht anders verdelen ofzo (zit dus vooral in je hoofd, bij jezelf) en is er helemaal geen moment meer over lijkt het soms. Dus dan voelt het, als je er 1 weghaalt, ineens als rustig. Ik bedoel er in elk geval niet mee dat als je 1 kind hebt je minder gezin of minder ouder bent of niet kan klagen of het niet druk kan hebben of het niet ook als zwaar kan ervaren. Mijn ervaring is dat in elk geval niet, ik had het vrij zwaar bij 1 kind. Maar toch vind ik nu 1 kind relaxter dan 3. Nog steeds chaos, maar wel minder 🤣

Liekje81 maar ik was met 1 kind net zo druk als met 4 nu. Uiteindelijk kan je maar zoveel van jezelf geven, verdeelt over 1 of 4...

Dat 1 kind voor andere rustiger is omdat dan 1e kind gewend is.maar een kwart te krijgen zeg maar, van mij , dus ja als ze rest weg is, ik geef de helft , dan heb ik het mega rustig en kind is ook mega blij. Snap je een beetje? (Vage uitleg 🤣)

Hopsatee ja ik dacht er even aan toen ik met 3 huilende kids stond haha. Gelukkig waren andere.moeders ook ff behulpzaam.

Honkeytonk haha ja ik snap wel wat je zegt hoor! Ik ben net zoveel bezig met alleen Dafne dan anderen met 3 kinderen. In mijn dag zitten net zoveel uren, en die besteed ik op vrije dagen veel aan haar. Ze kan niet goed alleen spelen, dus ben ik daarmee bezig. Alleen de chaos die je hebt met 3, die tegelijk huilen enzo heb ik dan weer niet gelukkig.

Hopsatee Nou de jongens maken vooral veel ruzie samen of veel lawaai. Er is geen tussen modus.

Dat is hier ook wel hoor. Maar dan ga ik op zolder even de was doen of zo 🙃 Zeker jongste is echt luid, ik zeg de hele dag: doe nou rustig, doe nou een beetje stil...

Nou ja ze spelen ook wel veel schooltje, dat is wel redelijk stil. Dus er is een tussenmodus maar meestal is het de ruzie- of bak lawaaimodus.

L. kwam gisteren thuis dat 2 vriendinnetjes van haar vandaag samen(zonder ouders) zouden gaan zwemmen en of zij mee mocht. Even overlegd met man, die vond het ook goed. Uiteindelijk begreep ik vanmorgen bij school, dat ze toch niet helemaal alleen gingen. Eén van de moeders ging ook mee.
            Vind ik net een briefje in haar schooltas, wat ze vanmorgen had meegenomen naar school toe(dus nog voor ze wist dat er ook een moeder mee ging) 'ik vind het zwemmen spannend'.

Mijn lieve grote meid, die zegt dat ze dat prima kan, maar het dan toch best spannend vind 🥰

Vulpen Ja ligt ook bij mezelf hoor. Ik kan helemaal niet goed tegen dat lawaai. In de ochtend een krijsende L omdat ze niet de juiste beker heeft gekregen, twee bekvechtende kinderen en dan haast haast haast.. ik krijg snel kortsluiting dan. Oordopjes en koptelefoon werken niet eens voldoende. Mijn man kan gewoon negeren dan en stoïcijns zijn ding doen. Ik moet echt naar boven gaan en zelfs dan hoor ik het en kan ik het slecht loslaten.

Maar goed dat is ook wel de dynamiek nu. Een jaar geleden was het anders. L is nu eenmaal bijna 2. En de jongens zitten in een vervelende fase samen.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Hopsatee Ik zou in jouw plaats waarschijnlijk continu kortsluiting hebben hoor. Twee van die jochies en een dreumes, ik doe het je niet na 😅

Hopsatee Nou de jongens maken vooral veel ruzie samen of veel lawaai. Er is geen tussen modus. En ik kan beide niet zo goed hebben 🤣🤣

Same. Veel gekibbel en als ze dan wel leuk zijn samen dan zijn ze nog heel aanwezig. Vooral veel prikkels altijd. En ik kan dat niet zo goed hebben.
              Ik vind meerdere kinderen vooral vermoeiend omdat je steeds moet schakelen van de een naar de ander.

Overigens heb ik best lang alleen mijn oudste gehad. Ik vond dat toen ook gewoon druk en was er voor m’n gevoel veel mee bezig. Maar nu vind ik 1 kind ook vakantie. Vroeger wel meer dan nu, omdat ze nu meer hun eigen gang gaan. Dus het verschil is kleiner geworden.

Liekje81 1 kind is geen kind is ook gewoon geen leuke opmerking. Ik denk ook dat je met 1 kind drukker kan zijn dan met 2 kinderen, dat ligt ook aan het kind en is zo verschillend per gezin.

iMoeder Wat “leuk” om te lezen (weet niet het goede woord op deze plek 🤣) dat dit herkenbaar is. Want je omschrijft precies wat ik bedoel: dat constant moeten schakelen! Dat is exact wat ik ook ervaar en wat ik er “druk” aan vindt. Ik ben er achter gekomen (grote spiegel 😅) dat ik daar (en tegen harde geluiden, lawaai, gekibbel, ruzie) dus helemaal niet goed tegen kan. En hoe vermoeider of drukker ik ben hoe minder ik daar tegen kan.

Mijn man en ook vriendinnen van mij lijken dat altijd makkelijker uit te kunnen zetten.

Ik vind 2 kinderen in deze leeftijd nauwelijks werk om eens even een tegengeluid te noemen 😜. Ze zijn zelfstandig, vermaken zich grotendeels zelf, ik doe vooral leuke dingen met ze en af en toe een serieus gesprek (wat ook interessant is). De oudste heeft momenteel alleen veel afspraken bij de fysio, manueel therapeut, orthodontist, psycholoog en psychiater. Dat vind ik momenteel nog het meeste werk, maar dat is tijdelijk. De ruzie onderling is natuurlijk irritant, maar dan stuur ik ze beiden een andere kant op of ze moeten dan van mij ruzie gaan maken op een plek waar ik het niet hoor.

Dat hele drukke dat je niet eens normaal een kop thee kan drinken of naar de wc kan, is allang voorbij. Geen gehuil en gekrijs meer, geen poepkonten meer afvegen, geen ik wil elke 3 seconden vermaakt worden of ze moeten helpen met voeren, wassen en aankleden. Ik vind deze leeftijd heerlijk!

Trees Dat hele drukke dat je niet eens normaal een kop thee kan drinken of naar de wc kan, is allang voorbij. Geen gehuil en gekrijs meer, geen poepkonten meer afvegen, geen ik wil elke 3 seconden vermaakt worden of ze moeten helpen met voeren, wassen en aankleden. Ik vind deze leeftijd heerlijk!

Zeker. Ik kan daar al wat van proeven met een 9 jarige. Over het algemeen is het met hem - behalve de vele ruzies met zijn broertje- aardig relaxed.

Maar de combinatie van (een net kleuter af) een dreumes met 2 is nee en een schoolkind van 9 die wel overal heen moet. (Al gaat dat steeds beter zelf) is nu nog wel druk. Maar dat wordt beter.