Trees Oudste dochter was verkouden, jongste kan niet tegen snifgeluiden. Oudste houdt zich gigantisch in, maar jongste was echt een wandelende tijdbom. Iedereen liep op zijn tenen. Uiteindelijk ontplofte ze en smeet ze haar elektrische tandenborstel naar zus onder de douche. Toen ik er aan sprak, was het ‘ja maar ik kan daar niks aan doen’. Geen sorry of niks.
Mijn oudste heeft in veel mindere mate als jullie dochter ook irritaties van geluiden als ademhalen en kan precies zo reageren op haar zusje als die verkouden is. Ik word dan ook zo boos! Want het is ongelofelijk onrecht om je zusje te slaan of iets te gooien omdat die verkouden is. Zij roept dan ook steevast dat ze er niks aan kan doen en geen sorry wat mij nog bozer maakt. Je zusje kan er ook niks aan doen dat ze verkouden is en is volkomen onschuldig hierin en haar reactie buitensporig.
Sowieso met de oudste momenteel enorm veel struggles want haar aanspreken op gedrag geeft een extreme ptss trigger waardoor ze uit haar pan gaat. Gister kwam ik na werk thuis en lagen er in de woonkamer 300 mandarijnen schillen, ik geloof dat ze een heel netje mandarijnen had gegeten. De schillen lagen overal. Op de bank, tafel, grond....ook haar ontbijt bord stond er nog.
Ik zei toen dat ik het niet leuk vind dat haar bord er nog stond en die schillen overal lagen en dat ze dat gewoon even naar de keuken kan brengen om het in de prullenbak te gooien want nu stonk de hele woonkamer.
Ze heeft tegen me staan schreeuwen dat ik een bitch ben en haar een ondankbaar kind vind en ik zeg dat ze lui is zoals haar vader altijd deed en ik geen haar anders ben dan hem. Gooit ze met de deuren en spullen door haar kamer. 😭
Ik krijg geen enkele sec om mezelf uit te leggen en context aan mijn opmerking te geven.
Over een goede week krijgt ze haar eerste emdr sessie, ik hoop met de tijd dat we weer wat normaler met elkaar kunnen omgaan over dit soort dingen. Soms wordt ik er echt helemaal moedeloos van dat ik haar nooit meer normaal kan aanspreken op iets. Het enige wat ik verwacht is een, oké sorry mama ik zal het even weggooien (en dan ook doen).
Nu is ze met haar psycholoog ook flink aan het graven geweest waar de kern zit om emdr op te geven en is er veel opgehaald aan trauma situaties met papa. Misschien dat ze daarom de laatste tijd nog sneller getriggert is.
Sorry dat ik je topic steel, ben nogal gefrustreerd en doe zo hard m'n best maar heb momenteel constant het gevoel dat hoe hard ik ook m'n best doe het geen enkele verschil maakt. Ik wil gewoon een gezellige meid thuis en thuis een veilige plek zijn voor de meisjes, met elkaar en voor elkaar. En natuurlijk mag je chagrijnig zijn of boos op elkaar worden maar dit is de overtreffende trap van de overtreffende trap... naar mijn idee ☹️ ik heb echt met dr te doen, maar wat je ook schrijft het is ook aan haar hoenze reageert. Misschien is nu de ptss trigger te groot dat ze niet kan reguleren en bij haar vader kon ze nooit ertegen in gaan en dat dat er nu extra uitkomt.
Ik weet het niet, en vind het een moeilijke periode.