Trees Maar niet elk kind is hetzelfde, en zit niet in eenzelfde ideale situatie. Heb je 2 liefhebbende ouders die lief met elkaar omgaan, geen dubbele agenda hebben en lieve families aan beide kanten. Dan kan ik me voorstellen dat het verrijking kan zijn. Zoals je zegt: een benadrukking van waar je vandaan komt. Je identiteit wordt symbolisch completer. De keuze van het kind ligt in lijn met beide ouders , no problem!
Maar wat bijvoorbeeld als een kind eigenlijk geen dubbele achternaam wil? Het wil gewoon Jansen blijven heten en niet Jansen Pietsersen. Ondanks de liefde voor de andere kant van de familie, of juist omdat het geen liefde heeft voor de andere kant. Maar het voelt druk 'want het is toch zo leuk?' een verrijking en zo. Manipulatie, emotionele chantage ligt op de loer, kinderen die moeten kiezen; de ene ouder wil wel, de andere ouder wil niet. 'Nou Pietje, kies jij dan maar....'.
We willen niet dat het gebeurd maar ik kan nu al 2 gezinnen voor me halen waar dit zal kunnen gaan spelen. Gelukkig is het kind in het ene gezin al 12 en kan het uberhaupt niet. En gelukkig maar denk ik.. dat arme kind heeft al veel te veel moeten doorstaan op het gebied van keuzes moeten maken tussen ouders. Misschien dat ik daarom ook wat terughoudend ben, en de grens van 2016 misschien ook zie als een stuk bescherming voor die kinderen en tieners.
Ook denk ik dat je kinderen misschien laat nadenken over volwassen zaken waar ze nog niet klaar voor zijn. De waarde van een achternaam , waar het voor staat, een bewuste keuze om je officieel voor altijd te voegen bij een familie. Wat betekent dat? Een hele mooie les als je stabiele familie hebt. Maar wat als er bijvoorbeeld sprake is van misbruik, (emotionele) verwaarlozing, mishandeling of andere 'geheimpjes'. Dan heb je een gesprek over de betekenis van een achternaam en vervolgens heeft het kind de 'keuze' om ook de naam te dragen van de oom die...
Het realiseerde zich eerder nog niet zo wat de betekenis van achternamen zijn, wat het betekent om familie te zijn. Maar nu is dat opeens heel erg duidelijk èn moet je kiezen..
Ik weet niet wat de impact is van zo'n realisatie, en dan de impact van het moeten kiezen, en daarna de impact van de keuze zelf. Ik vind dat hele linke dingen. Het leven is niet alleen maar leuk, en achternamen zijn niet enkel een verrijking. Het zijn complexe dingen, denk ik.