LilyMilie mijn idee is op school, bso, andere naschoolse activiteiten etc gezond eten voor iedereen. Dus geen snoep, cake, magnums etc. Kinderen die op school iets anders /extra’s nodig hebben om te eten om wat voor goede reden dan ook kunnen dat uiteraard gewoon krijgen, zoals bijv jouw kind. Arfid lijkt mij een hele goede reden itt het is zo zielig als een kind een appel moet eten ipv Liga.
Snoep etc zou mijn inziens echter niet de standaard moeten zijn om bijv iets te vieren. Nu lijkt het soms omgekeerde wereld. Kinderen zijn de uitzondering als ze niet regelmatig koek en snoep plus een pakje appelsap mee krijgen naar school. En ouders die het zielig vinden dat hun kind geen snoep op school krijgen, kunnen dat gewoon thuis geven. Omgekeerd is namelijk best lastig. Je kan je kind thuis niet het avondeten ontzeggen, omdat het op school al cake en magnums heeft gehad.
Ik snap de argumenten dat het zielig is, dat we doorslaan naar te gezond, dat het kind te mager is en op school snoep moet eten etc. ook nooit zo goed. Van 168 uur in de week zit een kind gemiddeld 35 uur op school. Buiten die 35 uren om kan je zoveel snoep en koek geven aan je kind als je wilt. Alleen een te zwaar kind kun je simpelweg niet iets ‘ontgeven’.
LilyMilie Lichamelijke gezondheid is niet het enige dat telt. Het is absoluut belangrijk, maar andere aspecten zijn ook belangrijk.
Overgewicht is niet enkel lichamelijk. Het vergroot de kans op psychische klachten echt enorm, maar ook zorgt het voor discriminatie en verlies van inkomen en/of lager inkomen met alle gevolgen van dien.
En wie je moet volgen? Ik denk daar eigenlijk heel simpel over. De helft van de volwassenen heeft overgewicht. Het gaat niet om een paar procent, maar de helft! De verwachting is dat dit verder zal gaan stijgen. Bijna 15% heeft zelfs ernstig overgewicht. De basis hiervan wordt al in de jeugd gelegd, dus start er ook al op jonge leeftijd mee. Er zijn genoeg gezinnen, waarbij dit niet lukt. Hoe mooi zou het zijn als in ieder geval school en opvang het goede voorbeeld kunnen geven (met uiteraard ondersteuning vanuit de overheid voor bijv schoolfruit en groentes op alle scholen). En als het aan mij ligt, mag gezond voedsel ook meer betaalbaar worden voor lage inkomens, ophouden met reclame maken voor ongezond eten etc. Ik zou het veel breder willen trekken.
Overgewicht heeft een enorme impact op de maatschappij, ook financieel en geeft enorme druk op de gezondheidszorg (het schijnt een van de grootste kostenposten zijn in de gezondheidszorg, terwijl de diëtiste maar een paar afspraken per jaar vergoed wordt?!?). Ik denk dus dat het veel hoger op de agenda moet staan. Het wordt nu nog enorm gebagatelliseerd. Natuurlijk zijn er veel meer problemen, die individueel echt niet minder belangrijk zijn. Alleen dit is verhoudingsgewijs gezien een veel groter probleem. Het is mijn inziens ook niet enkel een individueel probleem, maar echt een groot maatschappelijk probleem. Ik vind het zelfs een verantwoordelijkheid van de overheid om hier iets aan te doen. Het wordt nog te makkelijk enkel bij het individu zelf neergelegd.