Snoeki Ja en dan kent je dochter nog de grens van vol is vol dus stop ik met eten. Maar hoeveel kinderen eten niet gewoon allebei op. En dat gewoon voor de leuk van de juf.
Mijn jongste voelt dat gelukkig wel goed aan, maar mijn oudste dus niet. Zij eet gewoon op wat haar voorgeschoteld wordt. Zij voelt niet aan of ze vol zit. Dit is wel heel lastig.
Ik snap gewoon niet hoe mensen hier zo laconiek over doen. 50% van de volwassenen in Nederland heeft overgewicht en een groot deel van dit eetpatroon wordt als kind al aangeleerd. 17% van de kinderen is al te zwaar. Dit heeft emotioneel voor kinderen ook impact. Ik was zelf als kind ook te zwaar en dat was echt niet leuk. Voor volwassenen die hiermee worstelen ook niet. Als we van kleins af aan mensen hiermee al kunnen helpen, lijkt mij dat juist geweldig. Ik snap de weerstand daarom ook echt niet.
Ik snap ergens heus wel dat veel mensen pas de ernst ervan inzien als ze zelf of hun kind een ernstige ziekte krijgen, maar irriteer mij echt heel erg aan sommige opmerkingen. Het vergroot enkel het risico op het krijgen van kanker, beroertes, hartaandoeningen, diabetes, vruchtbaarheidsproblemen, gewrichtsontstekingen en problemen, slaapapneu, psychische klachten etc. Op zich niks bijzonders toch? Laten we vooral bang zijn dat we doorschieten in te gezond eten, want dat lijkt mij op dit moment toch wel prioriteit nummer 1 (en ja ik ben sarcastisch).
Ik maak mij gewoon oprecht zorgen over mijn kind. Mijn neef zal waarschijnlijk zijn kinderen niet zien opgroeien. Een achterneef staat op de wachtlijst voor harttransplantatie. Een kind van een achterneef is nog geen 20 en haar hartspier is nu al ernstig aangetast. Meerderen in de familie hebben de 40 a 50 jaar niet gehaald. Het ziekteverloop is gewoon minder heftig/ ernstig bij een gezond gewicht. Het is voor mij ook gewoon heel persoonlijk.