Hier geen magnums in de vriezer. En ik begrijp dat mensen zich niet druk maken als ze geen kinderen hebben die op hun gewicht moeten letten of om andere gezondheidsredenen geen snoep etc. kunnen eten. Ik irriteer mij er echt rot aan dat overal zo makkelijk allerlei troep wordt gegeven aan kinderen en ondertussen heb ik een kind dat al haar halve leven op het randje van overgewicht zit door aanleg. Zij kan niet elke dag een koekje eten of limonade drinken itt de jongste. Wij moeten thuis echt enorm opletten wat we in huis halen en buitenshuis wordt alles maar gegeven onder het motto dat we ons niet druk moeten maken, want een keer wat lekkers moet toch kunnen? Het is niet een keer, maar soms wel meerdere keren per week. Overgewicht op jonge leeftijd is een enorm risico op morbide obesitas op oudere leeftijd. De vetcellen die op deze leeftijd worden aangemaakt, raken ze nooit meer kwijt.
Behalve dat ik altijd een verdrietige kind heb als we gaan winkelen (want weinig past) is het voor haar gezondheid ook een probleem. De kans is 50% dat ze een ernstige hartziekte gaat krijgen, die zich nu op haar leeftijd al kan openbaren. Icm overgewicht betekent dit een nog groter risico op hartstilstanden, harttransplantaties en andere ongein.
Ik ben groot voorstander van gezonde scholen en van mij mogen ze daar ook in doorslaan. Laat ouders thuis lekker die troep aan hun kinderen geven, maar er zijn kinderen die om allerlei redenen dit niet in deze mate mogen. Wat voor het ene kind oké is, is voor het andere kind niet oké. Je hebt op deze manier als ouder gewoon heel weinig controle wat er gegeten wordt. Ik voel mij al schuldig als ik een keer wat lekkers haal voor in het weekend. Magnums uitdelen aan kleuters op school? Doe dat lekker thuis verdorie. Ik vind dit dus een totaal niet grappig onderwerp.