Lumihiutale 5x per dag poetsen is niet logisch. Je stinkt ook niet als je maar 2x per dag poetst. Dat zit vooral in je hoofd en is ook niet normaal gedrag. Andere zijn ook niet vies als ze 2x per dag poetsen. Ook niet als ze 1x per dag douchen of om de dag douchen. Ook dat zit in je hoofd 😉. Het is jou keuze en geld om vaak te douchen maar je moet wel realiseren dat jij daarin afwijkend bent 😉.

Laat je wel minimaal een half uur tussen eten en poetsen (zowel voor en na?) Anders beschadig je je tanden.

Dat je na werken in een cafetaria wilt douchen snap ik wel, dat vind ik ook een stink lucht.

Lumihiutale dit dus ⬇️

Honkeytonk slecht voor je huid, haar, milieu en het kost je nog een hoop geld ook

Als je savonds gedoucht bent ben je smorgens na opstaan echt niet zo vies dat douchen weer moet (uitzondering daargelaten als hele nacht seks of doorgelekt ofzo). Er vanuit gaande dat je bed ook regelmatig verschoont wordt 😉

En 5x tandenpoetsen 🤯

Even nieuwsgierig, douche jij je kinderen dan ook 2x per dag @Lumihiutale? En doet je partner dat ook?
    Of vind je dan dat zij stinken als ze niet vaak genoeg douchen of tandenpoetsen?

Ik denk dat sommige mensen (waarmee ik niet perse jou bedoel hoor Lumihiutale), alles wat niet naar zeep of parfum ruikt gelijk vinden stinken omdat ze geen normale lijfgeur meer gewend zijn. En ik vind dat er een verschil is tussen normale lijfgeur en ongewassen mensen lucht / zweetlucht. Ik merk dat ook met huizen. Met alle huisparfums, geurkaarten en geurstokjes vinden sommige mensen het normaal dat het hele huis altijd naar parfum ruikt. Ik vind dat niet normaal en bovendien ongezond (zitten veel kankerverwekkende stoffen en chemicaliën in al die luchtjes), en mijn astma trekt dat niet.

Ik vind zelf normale lijfgeur ook niet stinken. Ik snuffel graag aan vriend juist als jij niks op heeft en naar zichzelf ruikt. En andersom krijg ik van vriend regelmatig het verzoek geen parfum pontje doen omdat hij mijn eigen luchtje lekker vind. Ik wil maar zeggen; denk dat er veel in beleving en tussen de oren zit wat dit betreft.

Qua douchen. Ik douche meestal als ik van werk kom, of voor ik naar bed ga. In de ochtend voor ik naar werk ga niet. Dat is echt niet nodig als ik niet enorm gezweet of gesekst heb. En soms sla ik douchen ook wel eens een dag over. Maar goed, ik trek ook niet elke dag schone kleding aan, dat vind ik evengoed overdreven en slecht voor het milieu. En wat je dan inderdaad wel ruikt bij mensen is die mondgeur van niet je tanden gepoetst bij het opstaan. Ik beschouw mezelf absoluut niet als een onhygiënisch persoon. Alles is altijd proper en verzorgd wat dat betreft.

Toch6 Ik vind het gevoel van plak op mijn tanden te vies,net als een slechte adem. Ik wil dat mijn adem naar mint ruikt,ik heb dus ook altijd een potje smintjes bij.

Blue mijn kinderen douchen in de zomer ook 2x per dag,nu elke avond na het eten. Ik vind dat gewoon belangrijk dat ze na een dag school en spelen lekker schoon hun bed in gaan. En ja,mijn partner douched ook 2x per dag.
        En aan mijn dochter merk ik het ook qua geur als ze een hele dag niet heeft gedouched.

iMoeder mijn man heeft inderdaad ook een hele fijne eigen lichaamsgeur,net als mijn jongens. Maar daar heb ik het ook niet over,ik heb het over ongewassen geur.

• Trees hebben hierop gereageerd.

Ik douche meestal alleen als ik heb hardgelopen, dus dat is 3 a 4x per week. Verder in de ochtend gezicht handen en oksls wassen. Ik trek niet eens elke dag schone kleren aan. Ik ben dokterassistente, zit veel, mijn kleren worden daar niet vies van.
          Dochter heeft een hekel aan douchen, maar die moet van mij minstens 2x per week. Rest washand. Ze heeft nooit vies of vet haar, juist omdat het niet elke dag gewassen wordt.
          2x per dag douchen vind ik persoonlijk zeer overdreven en niet nodig. Vooral milieutechnisch. En ik vind het bijna aan smetvrees grenzen als je je vies voelt met 2x per dag douchen en 5x tanden poetsen. Overigens zijn dermatologen het erover eens dat zo vaak douchen niet goed is voor je huid.
          In de zomer als het heel warm is, is het enige moment dat ik elke dag even douche. Dochter plonst dan in het zwembad en is ook weer schoon.

Ik douche alleen in de ochtend omdat ik net als Manque anders mijn dag niet goed start. Ik ben niet wakker, ben chagrijnig, heb veel meer spierpijn,etc. 's Avonds douche ik nooit (behalve na het sporten of na seks) en ik stink echt niet 😉 . Ik was mijn gezicht 's avonds en doe mijn huidroutine, tandenpoetsen, pyjama aan en in bed.

Ik doe regelmatig dezelfde kleding aan (heb een kantoorbaan) en was mijn broeken en rokken bijvoorbeeld maar heel weinig. Dat hoeft gewoon niet. Onderhemdjes/t-shirt wissel ik wel elke dag.
          Haren wassen moet om de 2 dagen omdat ik gewoon vet haar heb. Ik heb weleens gelezen dat je daar 'even doorheen' moet, maar dat kan ik niet. Ik ben al blij dat het niet meer dagelijks is.

5 x per dag tandenpoetsen is wel niet normaal. Ik denk dat je daar je glazuur mee sloopt @Lumihiutale. 2 x per dag is echt genoeg.
          Het douchen kan ik nog begrijpen vanwege je werk, je wil natuurlijk niet naar frituurvet stinken als je je bed in kruipt. Maar anders is 2 keer per dag wel overdreven..

Nescio Dus alleen in de ochtend en avond tanden poetsen? Nou sorry maar dat kan ik niet hoor 😅 En het is al een stuk minder hoor,ik poetste zowat elke keer mijn tanden nadat ik iets had gegeten. En standaard onder de douche.

iMoeder Ik beschouw mezelf absoluut niet als een onhygiënisch persoon. Alles is altijd proper en verzorgd wat dat betreft.

Ik zie mijzelf ook als schoon en verzorgd met 2x per dag tanden poetsen en 1x per dag douchen. Als bovenkleding nog schoon is en fris ruikt, kunnen ze prima nog een dag aan. Anders moet ik nog meer wassen. Ik vind het al genoeg.

Lumihiutale ik vind het wel een tikkeltje dwangmatig klinken eerlijk gezegd 😬.

Lumihiutale En aan mijn dochter merk ik het ook qua geur als ze een hele dag niet heeft gedouched.

Bedoel je dan dat ze stinkt of ruikt ze gewoon naar mens? Dus zonder alle maskeringen van zeep en shampoo geuren.

Trees Nee ze ruikt dan echt ongewassen van onder,echt dat typische geurtje. En dat wil ik niet voor haar. Toen ik net in de pubertijd kwam rook ik soms naar ui,echt dat stinkzweet. En mijn moeder gaf dan vaak de opmerking: oh we eten weer hutspot vandaag. Ik denk dat daar ook veel vandaan komt.

En ja, het is begonnen als smetvrees dus misschien dat ik daarom wat meer op hygiëne gefixeerd ben? Ik wil gewoon niet dat mensen over me kunnen zeggen dat ik stink ofzo,dat is toch verschrikkelijk?

Ik heb door het vele douchen ook echt uitpuilende wasmanden die nooit leeg zijn,ik draai elke dag sowieso 2x een was. Maar ik kan het gewoon niet,niet douchen.

Lumihiutale En mijn moeder gaf dan vaak de opmerking: oh we eten weer hutspot vandaag

Wat een ongelofelijke kutopmerking! Ik vind dat echt een hele nare opmerking. Als puber ben je hartstikke onzeker. Niet raar dat je dan onzeker wordt over je eigen lichaamsgeur.

Ik denk dat je misschien de kans dat mensen je vinden stinken wat te groot inschat. Als je 2 a 3x per dag je tandenpoetst dan ruik je gewoon normaal.

En stel dat iemand je vindt stinken? Ik ruik na een dag revalidatiecentrum niet bepaald naar roosjes. Ik zweet mij altijd te pletter tijdens therapieën. Er zal vast wel eens een therapeut, taxichauffeur, medeclient etc gedacht hebben dat ik niet meer fris rook. Dat is dan maar zo. Is op dat moment hun probleem en niet de mijne 😝

Lumihiutale En mijn moeder gaf dan vaak de opmerking: oh we eten weer hutspot vandaag

Wat gemeen 😞

Lumihiutale dat is de standaard geloof ik (3x hoor je ook weleens) en die is er niet voor niets 😄
                    Excessieve hygiëne is gewoon niet goed, ook niet voor je microbioom (de 'goede bacteriën' op de huid, in de mond, neus en keel, darmen, vagina, etc.)

Maar ik snap ook dat veel begonnen is in jouw puberteit, dat is heel gemeen geweest van je moeder. Je (of wie dan ook) stinkt echt niet met een normale hygiëne.

Trees Maar dat is wel mijn probleem want ik stink dan en dat wil ik niet. Ik wil gewoon niet dat iemand dat over me kan zeggen.. En zo heb ik nog veel meer dingen..

• Trees hebben hierop gereageerd.

Lumihiutale stink je echt met 2x poetsen, want dat kan ik mij echt niet voorstellen. Helemaal niet als je veel smintjes eet. Straks krijg je problemen met je gebit hierdoor 🙁

Trees Maar dat idee heb ik dus wel.. Ik heb liever dat iemand me niet aardig vindt dan dat iemand me vindt stinken 🙈

• Nescio hebben hierop gereageerd.

Lumihiutale als je stinkt met minder dan 5 keer poetsen is er misschien wel iets aan de hand.
                          Je kan ook zo'n tongschraper proberen, het schijnt dat een slechte adem ook veroorzaakt wordt door aanslag op je tong.
                          Maar 5 keer poetsen klinkt niet goed voor je tanden...

Nescio Ja dat doe ik inderdaad al,tong schoonmaken. En ik heb ook verder geen klachten gehoord ofzo daar over maar toch..

Lumihiutale ik denk meer het idee? Of de angst dat het zo zou kunnen zijn ipv dat je daadwerkelijk last hebt van een sterke mondgeur? Ik vind trouwens smintjes en kauwgom heel vies ruiken. Veel te sterk. Ik ruik dus liever normale mondgeur 😬. Dat ruikt neutraal.