iMoeder lekker makkelijk van je ex. Ga je die kleding van de kinderen voor de winter nu wel redden dan?

1986Lynn
    Zonnebloem
    Mijn ex werkt niet en zit dus bij het sociale minimum. Als hij er een zaak van maakt hoeft hij dus geen alimentatie te betalen nee. Dat deed hij voorheen wel omdat het zo afgesproken was. Maar hij komt ook gewoon niet meer rond.

Voor degenen die vragen naar kledingmaten. Mijn jongste draagt maat 164. Ik heb het kopen van lange broeken al uitgesteld, want hij heeft letterlijk alleen nog maar 152 en 158 in de kast liggen en dat past hij niet meer.

[verwijderd]
    Maar niet alle ouders kunnen een beroep doen op stichting leergeld en dat soort dingen. Ik zelf verdien daar bijvoorbeeld te veel voor. Eigenlijk voor alle minima regelingen want ik ben geen minima. Ik krijg dus ook geen zorgtoeslag, had teveel inkomen voor de energietoeslag etc. Maar omdat ik nergens voor in aanmerking kom en wel op 1 salaris de volle bak moet bijdragen, kom ik onder de streep op minder uit. Ik vind dat het kabinet echt meer zou moeten kijken naar de (lage) middenklasse. Heb vaak het idee dat ‘wij’ voor erg veel opdraaien.

Elsie89 Oktober komt de kinderbijslag weer. Als ik nu op Shein goedkope kleding koop en met creditcard betaal. Dan hoef ik die rekening pas in oktober te betalen. Dat is nu het plan. Daarna krijg ik eind november mijn eindejaarsuitkering. En dan heb ik hopelijk wat lucht.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb nog wel wat spaargeld en zit niet totaal aan de grond. Maar het gevoel dat er niet veel mis kan gaan nu, vind ik erg vervelend.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

iMoeder Leergeld is geen overheidsdienst he? Ze hebben geen vaste inkomenseis, alleen een globale richtlijn en dat verschilt ook nog eens per gemeente. Je krijgt een intakegesprek, waarbij je inkomsten en uitgaven naast elkaar gelegd worden en op basis daarvan wordt je geaccepteerd of afgewezen. Het is echt maatwerk, in tegenstelling tot de overheidsbijdragen.
      Dat jij niet in aanmerking komt voor toeslagen, betekent dus niet dat je geen recht hebt op Leergeld. Als jij kan aantonen dat jij het nodig hebt heb jij er net zo veel recht op als iemand met een uitkering of onder die 120%.

[verwijderd] Ik kom er niet voor in aanmerking. En ik denk dus dat dat voor meer ouders geld. Het is mooi dat het er is, maar dit is dus niet van de overheid, net zoals de voedselbank. En ik vind dus dat dat a niet nodig zou moeten zijn en b komt niet iedereen in aanmerking. En daarom vind ik dus dat het kabinet tekort schiet als het gaat om de middeninkomens. Dat was meer mijn punt. Ik vind het ook gewoon enorm ongelooflijk dat ze nu zogenaamd niks kunnen doen vanwege ‘de computer snapt dat niet’, aan de koopkracht. Je kunt toch bijvoorbeeld best de kinderbijslag omhoog doen? Dat is niet aan inkomen gekoppeld dus daar heeft iedereen wat aan. Kleding is tenslotte ook een stuk duurder geworden vergeleken met een jaar geleden. Maar nee God verhoede dat midden en hogere inkomens eens wat krijgen dus dat doen ze niet. Heel ergerlijk vind ik dat.

• [verwijderd]

iMoeder dat ben ik met je eens hoor, maar dat was niet waar @Zonnebloem het over had toch?

[verwijderd] het gaat mij niet om het leergeld zelf, maar om het feit dat 44 gezinnen het om wat voor reden niet betaald hebben. Niet iedereen komt in aanmerking voor stichting leergeld.

En buiten dat zou ik best 2 extra boterhammen aan mijn oudste zoon mee willen geven voor een ander kind of dat school dat ‘gewoon’ in de vriezer heeft liggen dmv een budget wat we bij elkaar kunnen verzamelen.

• [verwijderd]

Zonnebloem Maar je zegt het zelf ook, om wat voor reden niet betaald. Het is ook gewoon vrijwillig, dus dat er niet betaald is door die ouders hoeft helemaal niks te maken te hebben met hun financiële situatie. De eerste keer heb ik ook niet betaald omdat ik dacht dat het ook echt 'vrijwillig' was, en vorig jaar niet omdat ik het niet eens was met het beleid van school. Ik ben het ook een keer vergeten en heb het daarna alsnog overgemaakt.
            Dat stond compleet los van financiën.

Gezinnen die het echt zo zwaar hebben dat een boterham en een paar gymschoenen er niet meer vanaf kunnen, komen echt wel in aanmerking voor leergeld hoor..
            Ik vind je intentie overigens heel lief hoor, begrijp dat niet verkeerd.

Zonnebloem Ik zag op TikTok laatst een filmpje over een school waar ze in de ochtend een ‘boterhammen bar’ maken. Alle kinderen die willen kunnen daar ontbijten en een lunchtrommel vullen. Er word niet echt bewijs gevraagd of ouders het nodig hebben volgens mij. Misschien is dat wat?

[verwijderd] nee klopt, ik kan mij alleen niet voorstellen dat 44 gezinnen het niet betalen omdat ze het niet nodig vinden. En stel nou dat dit wel 44 gezinnen zijn die het niet betalen omdat ze het niet nodig vinden dan weet ik zeker dat er nog genoeg gezinnen zijn die financiële problemen hebben, maar die minder goed gezien worden.

Tegenwoordig zijn de minima’s niet meer de enige in geldnood. Tegenwoordig zijn dat ook gezinnen die een modaal inkomen hebben en die kunnen geen gebruik maken van -bijna- alle faciliteiten mede omdat de samenleving erop ingericht is minima’s financieel te ondersteunen.

Ik geloof dat er straks 1 miljoen huishoudens in geldnood komen door alle hoge rekeningen. 1 miljoen… Dat zijn niet alleen de mensen die in aanmerking komen voor de voedselbank.

iMoeder dat is ook wel een goed idee! Ik ga er eens over na denken. En als mijn zoon iets langer op school zit ga ik zijn juf eens aan haar jasje trekken.

• [verwijderd]

Zonnebloem dat klopt, daar heb je ook volledig gelijk in!
                  Wat dat betreft deel ik de mening van @iMoeder ook zeker dat daar iets door de overheid aan gedaan zou moeten worden.

De reden waarom ik wel op jou reageer daar in, is dat ik je intentie heel goed vind, maar ik denk dat jij het te veel bekijkt vanaf een praktisch oogpunt en er niet bij stil staat hoeveel emoties en drempels die ouders ook over moeten om daar gebruik van te maken. Dat maakt dingen als leergeld zo prettig, dan ben je geen gezicht, maar een nummer en verder is het gewoon anoniem. En zelfs dat is een enorme stap, en ik denk dat voor veel mensen de drempel veel te groot is om dingen aan te nemen van een klasgenootje.
                  Ik ben ooit door een toen 7jarige aangesproken met de boodschap jij bent arm he, jouw kind draagt mijn oude t-shirt. Ik heb wel nieuwe kleren! Dat wil je gewoon niet.
                  Het zijn dat soort dingen waar niet bij stil gestaan wordt. Als ouder moet je ook daarna de 'donateurs' in de ogen kijken op het schoolplein, en ook als je niet weet wie het zijn sta je daar niet op je gemak, want 'je hebt gefaald, een van deze ouders heeft jouw kind moeten verzorgen toen je het zelf niet kon'.
                  Je kind loopt een groter risico om gepest te worden als die de speciale boterhammen voor arme kinderen krijgt, want dat valt niet te verbergen. Heel de privacy is weg, en dat tast het zelfbeeld aan, van zowel de ouder als het kind.
                  Ik denk dat veel mensen die het zelf nog best goed hebben niet beseffen dat er ook veel andere aspecten bij komen kijken, los van de voor de hand liggende dingen.
                  (Ook in Nederland zijn er bijvoorbeeld veel stichtingen die aan liefdadigheidstoerisme doen, waarbij de donateurs' ego gestreeld wordt maar de ontvanger moet betalen met zijn privacy of eigenwaarde.)
                  Dan zeg ik, laat dat over aan de bestaande stichtingen, die ervaring hebben met alle aspecten van armoede en dat op een humanitaire wijze kunnen bewerkstelligen.
                  Ik geloof echt wel dat jouw intentie goed is, maar persoonlijk zou ik geen gebruik maken van een initiatief wat is opgericht door een ib-er en een groep ouders, simpelweg omdat die de ervaring en de kennis missen om de psychische aspecten te beschermen.

[verwijderd] De reden waarom ik wel op jou reageer daar in, is dat ik je intentie heel goed vind, maar ik denk dat jij het te veel bekijkt vanaf een praktisch oogpunt en er niet bij stil staat hoeveel emoties en drempels die ouders ook over moeten om daar gebruik van te maken.

Zou die drempel verlaagd worden als straks zo ongeveer iederéén in de problemen zit, vraag ik me af. Maar ja, dan is er ook weer minder animo om mensen te helpen...

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Vulpen het zou mooi zijn als die drempel verdwijnt, maar persoonlijk denk ik van niet. Het vergt moed om kwetsbaar te zijn en te erkennen dat je hulp nodig hebt, en ik heb niet zo veel vertrouwen in de maatschappij 🙃

[verwijderd] daar ben ik het mee eens. Hier op school wordt er elke zoveel tijd een doos met schoenen neergezet. Ouders konden dan zelf een paar schoenen uitkiezen als ze dat wilde. Na 2 weken was er nog niets gepakt.
                        Nu krijgen alle ouders een brief mee naar huis. Met daarin de melding ‘Heeft u schoenen nodig, stuur de directrice een sms met info en dan worden de schoenen in de rugtas van uw kind gedaan.’ Binnen 2 weken alle schoenen weg. Schaamte moet je niet onderschatten inderdaad.

[verwijderd] ik heb niet zo veel vertrouwen in de maatschappij 🙃

Neuh ik ook niet hoor :p

iMoeder zo is het hier ook. Verdiene teveel, dus geen zorgtoeslag, geennkgb. Mn zus, alleenstaand en net in dr eigen huisje krijgt alleen al 800 euro aan huurtoeslag en kgb. En ik misgun het haar niet hoor, echt niet, maar wij hebben bijna nooit ergens recht op, maar ook voor ons wordt alles duurder. Ik zit er zelfs aan te denken om van 30 naar 34uur werken te gaan. Kunnen we in elk geval op vakantie volgende zomer. Kleiner wonen kan ook nog, maar dat kost nu net zoveel als we nu betalen.
                          Maar goed, zo slecht hebben we het dan toch nog zeker niet, vergeleken bij andere mensen.

• [verwijderd]

LilyMilie bizar is dat hè? Het is echt verdrietig dat het zo werkt in de maatschappij, maar zo is het wel gewoon. De angst voor gezichtsverlies kan soms allesbepalend zijn..
                          Fijn dat ze met een alternatief kwamen en de schoenen alsnog goed terecht zijn gekomen!

[verwijderd] heb jij een idee hoe ik als individu kan uitsralen dat mensen in mijn omgeving bij me kunnen aankloppen als ze rekeningen niet meer kunnen betalen? Ik wil echt iedereen met liefde helpen maar als ik het niet weet dat het nodig is is het lastig

• [verwijderd]

Elsie89 goede vraag! Ik zou het denk ik vooral gewoon persoonlijk houden en niet te veel ophef over maken. Gewoon tussen neus en lippen door aangeven dat je wil helpen als het nodig is en dat die persoon bij je terecht kan. Ik denk dat in de meeste sociale situaties op dit moment het vanzelf wel ter sprake komt, iedereen heeft er mee te maken. Ik ben deze week in de supermarkt al 2 keer aangesproken door wildvreemden over hoe duur alles is 😅Maar er tegelijkertijd ook geen heel groot iets van maken, het aanbod ligt er, en de rest is aan die persoon zelf.
                              Ik vind het overigens wel een lastige vraag hoor, want ik heb dus vooral veel ervaringen met hoe het niet moet.
                              Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn beste vriendin, bij haar voel ik me veilig genoeg om aan te kloppen als het nodig is. Die biedt het gewoon aan wanneer er iets is (ze heeft een keer een dierenarts rekening voorgeschoten bijvoorbeeld), ik weet dat er een onuitgesproken aanbod ligt dat als het nodig is ik haar mag bellen, maar vervolgens gaan we gewoon weer verder met een ander onderwerp.

[verwijderd] dat aanbod heb ik ook bij een vriendin liggen inderdaad. Bel me maar als het nodig is.. nou ja ik hoop maar gewoon dat mensen me weten te vinden indien nodig.