Vulpen het was echt heel leuk! We liepen met 270 mensen vanuit Arnhem. De sfeer was heel positief en gemoedelijk. Ik ging alleen maar heb veel leuke gesprekken gehad met andere wandelaars. Ook van omstanders alleen maar positieve reacties, zoals mensen die zwaaiden, hun duim op staken of 'tot zaterdag' zeiden. De route was mooi en het weer ook.
XR actie
Bravo voor iedereen die actie voert! Bedankt voor jullie inzet.
June Ja. Was het haar idee om te gaan? Mijn oudste is daar toch allemaal echt niet zo mee bezig, wat ik helemaal prima vind. Ze weet natuurlijk wel basisdingen, dat vlees eten slecht is voor het klimaat en dat je afval moet scheiden en dat soort dingen, en ik heb ook wel gezegd dat ik ging demonstreren omdat 'de bazen van het land veel geld geven aan bedrijven die slecht zijn voor het milieu en klimaat en dat ik vind dat ze juist moeten helpen om Nederland ook in de toekomst een fijne plaats te laten zijn', maar dat neemt ze dan gewoon ter kennisgeving aan. Ze vond het vooral heel cool dat ik haar speelgoedpolitiefluitje mee had zaterdag en wilde er ook wel foto's van zien, maar dat is het dan ook wel
Wij kwamen als laatste groep de weg op met onze grote banner door onder het politielint door. Wel na 15 min al gearresteerd dus niet kunnen dansen, wij zijn gelijk op de weg gaan zitten. Gelukkig is de andere groep wel langer op de weg gebleven! Uiteindelijk toch bijna 2 uur de weg bezet. Toen we weer vrij kwamen nog even naar de support demo gegaan naar helaas was het toen net klaar. Zaterdag weer.
Voor de dames die met hun kind willen gaan, wisten jullie dat als je gearresteerd wordt met je kind erbij, er een melding gemaakt wordt bij Veilig Thuis? Geen idee wat daarmee gedaan wordt verder hoor, las het toevallig op het andere forum
- Bijgewerkt
Vulpen ja dat was onze groep inderdaad. Ik voel me prima, politie was vriendelijk tegen mij toen ik werd aangehouden. Jammer dat het een beetje kort was. Ben alweer bijna thuis toen we de weg opgingen werden sommigen van onze groep wel een paar keer geduwd door de politie maar zij zijn ook ok. Was jij bij de support vandaag?
Zuremat veilig thuis doet niets met die meldingen. Gelukkig maar, demonstreren is een rondrecht en niet een huiselijk geweld situatie oid.
Zuremat Dat geldt alleen als je zelf gaat bezetten, voor de support acties is dat geen issue. Je mag namelijk demonstreren, dus je mag ook met je kind demonstreren. Je mag echter niet de snelweg bezetten, dus daarom kun je gearresteerd worden. En dan kan de politie besluiten om een VT-melding te doen.
Femkes maar dat niet een snelweg mogen bezetten is niet zo zwart wit. In principe mag je op elke plek demonstreren en demonstratierecht is een heel belangrijk recht. Daarom worden wij ook aangehouden voor artikel 11 wet openbare manifestaties (demonstreren op een plek die is verboden of niet aangekondigd) en niet artikel 162 wetboek van strafrecht (weg blokkeren), daar staat gevangenisstraf en een geldboete op. Er zijn verschillende wetten die hier tegen elkaar ingaan, maar demonstratierecht staat hoger om het zo naar even te zeggen, waardoor mensen van XR steeds zijn vrijgesproken als er al iets voor de rechter kwam.