XR actie
- Bijgewerkt
Vulpen Vandaag is uitgelekt dat de fossiele subsidies alleen maar hoger worden. https://nos.nl/l/2490599
Sevenof9 hoewel het bericht heel verdrietig is, denk ik wel dat het goed is dat het naast de berichten staat over de xr actie.
Ik sta achter elke actie over dit onderwerp, maar veel mensen zijn er heel geïrriteerd over. Dat snap ik ergens ook, want ik zei toen de fdf wegen bezette ook dat het belachelijk was dat mensen die zoiets steeds doen niet gestraft worden..
Maar ik denk dat als je deze berichten naast elkaar ziet, er meer mensen zijn die positiever tegenover de actie staan. Of iig dat er meer draagvlak is voor de boodschap (en dat is belangrijker natuurlijk). En dat de overheid dan misschien meer gaat voelen voor luisteren.
Ik vraag mij wel af of bijvoorbeeld een tentenkamp op het malieveld ofzo niet beter zou werken voor het algehele doel dan een snelweg bezetten.
Pimpelmeesje fdf bezette wegen. Als in meervoud. Midden in de spits.
De plek waar XR staat is geen snelweg meer te noemen. Het is een oprit naar. Daarnaast zijn er 2 goede alternatieven de stad uit.
1 zelfs aan de andere kant van het malieveld. Een vrij nieuwe tunnel die schrikbarend weinig gebruikt wordt. De andere binnen 1 km.
De anwb heeft ook aangegeven dat het verkeerd geen noemenswaardige last heeft van de bezetting.
Dit is zo anders dan bij de boeren. Daarnaast staan ze er ook voor jou. Ze staan er zelfs voor de mensen die veel haat uitstrooien over de actie.
Pimpelmeesje De strategie is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar wat het meest effectief is gebleken in de geschiedenis van protesten. We doen meerdere soorten acties, klein en groot, lokaal, landelijk, sommige volledig legaal en andere burgerlijk ongehoorzaam. Tentenkamp is wel lastig, mensen hadden zaterdag hun tent meegenomen maar die zijn allemaal kapot gescheurd door de politie.
Wij zijn een klein uurtje bij de supportdemo geweest.
We hebben genoten van de muzikanten. Mijn dochters zijn alleen afgeschrikt doordat de politie opeens iets afpakte van een supportdemonstrant. We hebben toen de spullen ingepakt en zijn langzaam richting huis gelopen.
Ze zingen de liedjes nog steeds. Ik denk dat het indruk heeft gemaakt.
June ja, politie heeft alle muziekinstrumenten afgepakt en ook mensen geduwd in de support. Een meisje van 16 dat bij ons op de weg zat is daar weggehaald 'voor haar veiligheid', zij moest naar de support en haar vader ging mee. Later heeft politie daar haar vader tegen haar aangeduwd en is een agent op haar hand gestaan. En bij ons op de weg was het gewoon veilig gaat nergens over, gelukkig is het gefilmd.
Sevenof9 nou ja zeg!
Ik weet dat de politie had gezegd dat de instrumenten zouden worden afgepakt als ze op de a12 stonden. Maar deze mensen stonden op het gras. Wij stonden best achteraan. Het was naar om te zien.
Ik heb me altijd veilig gevoeld maar dit was (natuurlijk omdat ik 2 meisje bij me had) naar.
June Ik weet dat de politie had gezegd dat de instrumenten zouden worden afgepakt als ze op de a12 stonden. Maar deze mensen stonden op het gras.
Wat ontzettend stom.
En wat goed dat jullie er waren Ik wou maar dat ik wat dichter bij Den Haag woonde of iets meer tijd had. Wel weer even via de livestream gekeken, jongste heeft wat hartjes uitgedeeld.
Sevenof9 bedankt, mocht iemand er over mopperen dan heb ik nu iets terug te zeggen
Pimpelmeesje er is nu een grote wereldwijde actieweek.
As maandag is er een klimaat iets bij de vn in New York.
@[verwijderd] hier is het topic! Vandaag was de eerste dag dat er vanaf het begin van de blokkade geen politie aanwezig was! De demonstranten konden zelf de weg oplopen en waren ook niet afgesloten van de supportdemo. Om 13:15 arriveerde alsnog politie en op dit moment worden de laatste demonstranten aangehouden.
Ik ben vorige week de hele week ziek geweest en nog steeds wel aan het hoesten en snotteren, dus ook niet naar den haag gegaan. Ik neem nu meer taken achter de schermen op me. Die zijn heel hard nodig, dus als iemand daar nog interesse in heeft: meld je vooral aan!
- Bijgewerkt
[verwijderd] Je moet social media ook niet geloven :p Auto's op de andere rijbaan toeteren wel, soms roept iemand wat. MAar de support is veel groter aanwezig. De keren dat ik in Den Haag was kregen we ook in de trein en op straat alleen maar positieve reacties van mensen die ons bedankten. Ik hoor ook van anderen terug dat het merendeel van de reacties positief is. XR heeft ook deëscalatoren rondlopen trouwens, die in de gaten houden of omstanders boos zijn en getraind zijn om met deze mensen in gesprek te gaan. De XR demonstranten zijn strikt geweldloos dus ik kan me niet voorstellen dat die met anderen op de vuist gaan, ze zullen hooguit zichzelf verdedigen.
Sevenof9 Wat voor taken doe je dan zoal (mag via instagram)? Ik vond het wel magisch vandaag hoor, zo'n die-in ziet er zo indrukwekkend uit. Heb alleen via de livestream gekeken hoor, maar dan nog.
Een beetje politie lijkt me wel handig trouwens, om eventuele kwaadwillenden uit de buurt te houden en de demonstranten te beschermen.
Vulpen Ja, politie moet ook zorgen voor de veiligheid van demonstranten dus ze moeten er wel zijn inderdaad. Er waren geloof ik een paar agenten met de fiets. Ik wil je wel meer vertellen over wat ik doe, kan misschien ook via Whatsapp als je dat ok vindt? Dat vind ik zelf fijner dan instagram.