37,5 miljard subsidie krijgen de meest vervuilende industrie. Een industrie die voor 70% van alle co2 uitstoot verantwoordelijk is. Een industrie die nog meer winst maakt.

37,5 miljard. Dat is meer dan 100 miljoen per dag.
Ondertussen draait de gewone burger op voor de klimaatschade, de bezuinigingen op zorg, onderwijs en andere sociale voorzieningen. Er leven mensen in armoede.
Mensen in het mondiale zuiden zijn al de pineut van de klimaatverandering terwijl zij daar minder tot geen inbreng in hebben.

Ik wil klimaatrechtvaardigheid.
Ik wil een stop op deze enorme subsidies.
Ik wil dat de vervuiler opdraait voor hetgeen de planeet en de mensen wordt aangedaan.

As zaterdag start een hele belangrijke actie.
Elke dag om 12 uur zal er een groep dappere mensen de a12 bij Den Haag bezetten.

Als je dat te heftig vindt, zaterdag 9 september zal er ook een officiële supportdemonstratie zijn. Met een podium en programma. Laat je stem horen! Wij zijn met meer! Laat de regering zien dat we verandering willen. Eis samen een stop aan deze belachelijke en achterhaalde subsidie.

Er zijn veel belangrijke rollen te vervullen binnen XR! Ook als een weg blokkeren niets voor je is zijn er andere taken en meer laagdrempelige, veilige en legale acties zoals de a12 mars waarvan ik afgelopen zondag de eerste etappe liep. Of vlaggen maken, liedjes zingen, stickers plakken, water uitdelen of soep maken voor rebellen enzovoort. Voor als iemand daar interesse in heeft, je mag me ook een pb sturen voor meer info.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.
  • June vindt dit leuk

Interessant artikel vind ik, van de advocaten van XR.

Sevenof9 Ook als een weg blokkeren niets voor je is zijn er andere taken en meer laagdrempelige, veilige en legale acties zoals de a12 mars waarvan ik afgelopen zondag de eerste etappe liep.

Ja hoe was het? Met hoeveel liep je en hoe was de sfeer?

Ik verwacht echt grote drukte zaterdag dus ik ga er maar bijtijds heen...

Vulpen het was echt heel leuk! We liepen met 270 mensen vanuit Arnhem. De sfeer was heel positief en gemoedelijk. Ik ging alleen maar heb veel leuke gesprekken gehad met andere wandelaars. Ook van omstanders alleen maar positieve reacties, zoals mensen die zwaaiden, hun duim op staken of 'tot zaterdag' zeiden. De route was mooi en het weer ook.

5 dagen later

Sevenof9 en wanneer ga jij de a12 op?

Ik wil proberen as woensdag met mijn jongste naar de support demo te gaan. We kunnen niet lang, maar elk uurtje telt.

June ik ga woensdag de weg op! Thema is disco-bedience dus als je kind van dansen houdt kunnen jullie het dansje misschien oefenen 🙂 en natuurlijk disco kleding aan!

Sevenof9 Oh dat wordt leuk! ik ga alvast oefenen. 🙂

We moeten eerst naar Kentalis. Ze zullen me zien aankomen met mijn glitterbroek 😃

Sevenof9 die je voorzichtig? Er waren wat euh geïrriteerde automobilisten gister.

June En jij ook hè.

Het schijnt vandaag weer stukken drukker te zijn dan gisteren, en daarmee hopelijk ook veiliger. Ik heb het net een beetje met de livestream gevolgd...

• June hebben hierop gereageerd.

Vulpen wij hebben op de rand van het malieveld gestaan. Maar dochter vind het te spannend. Nu volgen we de livestream

June Ja, dat is wel beter dan.

• June hebben hierop gereageerd.

Vulpen ik zag je in de steam 😄
                  Mijn jongste is even oud als jouw oudste. Ze is nog zo jong.

June Ja. Was het haar idee om te gaan? Mijn oudste is daar toch allemaal echt niet zo mee bezig, wat ik helemaal prima vind. Ze weet natuurlijk wel basisdingen, dat vlees eten slecht is voor het klimaat en dat je afval moet scheiden en dat soort dingen, en ik heb ook wel gezegd dat ik ging demonstreren omdat 'de bazen van het land veel geld geven aan bedrijven die slecht zijn voor het milieu en klimaat en dat ik vind dat ze juist moeten helpen om Nederland ook in de toekomst een fijne plaats te laten zijn', maar dat neemt ze dan gewoon ter kennisgeving aan. Ze vond het vooral heel cool dat ik haar speelgoedpolitiefluitje mee had zaterdag en wilde er ook wel foto's van zien, maar dat is het dan ook wel 🙂

Wij kwamen als laatste groep de weg op met onze grote banner door onder het politielint door. Wel na 15 min al gearresteerd dus niet kunnen dansen, wij zijn gelijk op de weg gaan zitten. Gelukkig is de andere groep wel langer op de weg gebleven! Uiteindelijk toch bijna 2 uur de weg bezet. Toen we weer vrij kwamen nog even naar de support demo gegaan naar helaas was het toen net klaar. Zaterdag weer.

Sevenof9 Zat je bij die kleinere groep die zich niet meer bij de grote groep kon voegen? Dat was meteen wel de spannendste plaats om bij te zitten... Hoe voel je je?

Voor de dames die met hun kind willen gaan, wisten jullie dat als je gearresteerd wordt met je kind erbij, er een melding gemaakt wordt bij Veilig Thuis? Geen idee wat daarmee gedaan wordt verder hoor, las het toevallig op het andere forum 🙂

Vulpen ja dat was onze groep inderdaad. Ik voel me prima, politie was vriendelijk tegen mij toen ik werd aangehouden. Jammer dat het een beetje kort was. Ben alweer bijna thuis 🙂 toen we de weg opgingen werden sommigen van onze groep wel een paar keer geduwd door de politie maar zij zijn ook ok. Was jij bij de support vandaag?

Zuremat veilig thuis doet niets met die meldingen. Gelukkig maar, demonstreren is een rondrecht en niet een huiselijk geweld situatie oid.