Ik ben vandaag weer opnieuw bezig geweest met mijn financiën en heb even wat meedenken nodig of advies.

Ik heb op dit moment (naast m’n hypotheek) twee leningen lopen waar ik zo snel mogelijk vanaf wil. De eerste lening is mijn laatste restje studielening en de andere is een persoonlijke lening.

Lening 1 (studielening); hier staat nog ongeveer 2200 euro op open, ik betaal 1,8% rente
Lening 2; hier staat nog ongeveer 5500 open, ik betaal 6,5% rente

Ik los bij beide leningen ongeveer 100 euro per maand af.

Ik ben geneigd lening 1 eerst af te betalen zodat dat maandbedrag vrij komt en ik dat bij het afbetalen van lening 2 kan gooien. Alleen ik weet dat dat financieel een domme beslissing is, omdat de rente van lening 2 me bijna 30 euro in de maand kost en dat vind ik echt zonde van m’n geld. Maar wat dan wel? Hoe reken ik uit wat het verstandigste is om te doen?

• Bloem hebben hierop gereageerd.

iMoeder Daar hoef je naar mijn idee niks voor uit te rekenen. Je betaald bij rekening 2 veel meer rente dus die moet je zo snel mogelijk aflossen.

Moet je bij beiden een bepaald bedrag per maand aflossen? Anders is het verstandigst om nu 200 euro per maand op lening 2 af te lossen zodat je deze z.s.m. aflost. Is het compleet aflossing die 200 euro en betaal je de rente apart? En zo ja, ook per maand?

Ik ben er even vanuit gegaan dat je de rente niet betaald en dat deze gewoon bij je lening wordt opgeteld. Als je dan start met lening 2 heb je deze na 2.5 jaar afbetaald. Lening 1 is dan opgelopen tot 2280 euro. Dit betaal je vervolgens in een jaar af met 200 euro per maand. Nog 3.5 jaar dus als je dit tempo kunt aanhouden.

Inderdaad als het mag eerst alles wat je kan missen per maand op lening 2 aflossen als die afgelost is verder met lening 1.

Je hoeft de vraag absoluut niet te beantwoorden maar hoeveel spaargeld heb je? Zou je bijvoorbeeld 2200 of 5500 euro in één keer kunnen aflossen?

De studieschuld kan je trouwens ook tijdelijk stop zetten, ik zou dat doen en eerst de 5500 aflossen, je moet zo snel mogelijk van de hoge rente af.

Bloem Ja dat snap ik. Alleen ik moet wel bij beiden blijven aflossen een minimum bedrag. En ik heb nu echt max 100 euro extra wat ik nog zou kunnen aflossen. Meer gaat niet.

iMoeder wat is het minimum dat moet bij je studielening? Gooi ik dat even in de formule (zie mijn aangepaste bericht)..

Mmh, ik ben geen financieel expert maar het scheelt dus maar een maand, met de huidige methode waarbij je beide leningen met 100 euro per maand aflost ben je na 43 maanden klaar...

Jessie80 94 euro

Ik ga ook even kijken of ik deze inderdaad op pauze kan zetten. Het zit mij dwars dat het dan blijft staan terwijl het geen wereldbedrag is. Maar dat moet ik inderdaad echt uit m’n hoofd zetten.

Zonnebloem Spaargeld inzetten is geen optie. Dat is al te weinig, qua buffer. En ik moet ook nog rekening houden met een studerend kind waarvan het collegegeld betaald moet worden in juni, en een eindafrekening van de energie. Dus dat probeer ik wat bij te timmeren juist.

iMoeder het scheelt je 350 euro als je de studielening op pauze kunt zetten. Dus ligt eraan of daar een boete aan verbonden is of dat de moeite is.

iMoeder Ah daar zat de krux. Fijn dat Jessie een berekening heeft gemaakt.

een jaar later

Ok, update en nieuw dilemma. Ik ben druk bezig geweest met extra aflossen het afgelopen jaar. Ieder beetje wat ik heb vrij kunnen maken heb ik in Lening 2 gestopt. Deze is nu daarom geen €5500 meer. Maar €1950.

Het vakantiegeld is gestort. Ik heb alles betaald wat ik nog moest betalen. En er is nu bedrag over om te verdelen. Dat is alleen niet genoeg voor alles.
              Ik heb nog wat andere financiële stappen genomen (abonnementen gestopt, Netflix opgezegd, overgestapt etc). En heb nu goed de smaak te pakken. Het voelt als bijna de finishlijn. Nu alleen die stomme leningen nog.

Nu is het zo, dat ik die €1950 in 1 keer zou kunnen aflossen. Maar. Dan zou ik geld moeten afhalen van een spaarrekening waar ik op spaar voor de studies van mn kinderen. Er staat meer op dan tegen deze tijd het doel was. Maar, het voelt gewoon echt heel super verkeerd voor mij. En ik word sowieso al snel zenuwachtig van minder appeltje voor de dorst en grote bedragen overmaken. Aan de andere kant; zou ik dit misschien gewoon zakelijk moeten bekijken? Dan kan ik eindelijk dat blok aan m’n been los laten…

Wie heeft er advies voor mij en wat zouden jullie doen?

• Nescio hebben hierop gereageerd.

iMoeder ik zou langetermijnrekeningen eigenlijk nooit aanspreken. Een lening kan je in termijnen betalen, die 1950e nu in 1x aflossen of in termijnen maakt eigenlijk niet veel uit. Ik denk dat het meer emotie is, je wil er nu vanaf, maar is het waard om daarvoor je langetermijn aan te spreken? Ik zou die lening laten lopen.

Nescio Ik vind het zakelijk gezien een beetje gek om elke maand aflossing en rente te betalen. Op een bedrag wat op een andere rekening niks staat te doen. De komende twee a drie jaar heb ik dat geld sowieso niet nodig met hoe het er nu uitziet. En het is ook niet dat ik die rekening leeg haal. Er blijft nog steeds ruim wat op staan.

En deels is het emotie inderdaad. Dat ik graag een nieuwe start wil maken en vlak voor de finish ben.

Ik zou afbetalen (mits dat zonder boete kan) en het geld wat je normaal gesproken maandelijks in de afbetaling van de lening zou stoppen in het studiefonds stoppen. Je betaalt nu meer rente dan je krijgt, dus afbetalen is beter.

Hoeveel maanden zou je nog moeten afbetalen? En gaat het om een groot bedrag wat je van de spaarrekening van je kinderen zou willen afhalen?

Eerlijk gezegd vind ik dit wel een lastige.

Ik zou zeker weten aflossen, aangezien je rente betaalt over de lening. Het geld wat je daarmee maandelijks bespaard kun je de komende jaren weer gebruiken om de studierekening aan te vullen. Naar mijn idee is dit de meest logische en voordeligste optie.

Volgens mij geef je hier al een soort van antwoord op je eigen vraag met wat nu het meest verstandige is.

iMoeder Ik vind het zakelijk gezien een beetje gek om elke maand aflossing en rente te betalen. Op een bedrag wat op een andere rekening niks staat te doen. De komende twee a drie jaar heb ik dat geld sowieso niet nodig met hoe het er nu uitziet. En het is ook niet dat ik die rekening leeg haal. Er blijft nog steeds ruim wat op staan.

Ik heb mijn studieschuld vervroegd afgelost en ik vond dat echt een heerlijk gevoel. Was mij veel waard en het is gewoon zonde om ‘geld weg te gooien aan rente’. Zowel zakelijk en emotioneel lijkt mij dit de beste optie.