iMoeder wel grappig, want ik heb een soortgelijk voedingspatroon, maar benader het helemaal niet zo wetenschappelijk en rationeel. Ik reken ook niks uit, ik weet eerlijk gezegd niet eens wat de juiste verhouding is, maar meer op basis van eigen ervaring: waar reageert mijn lijf goed op en dan wil ik wel graag weten waarom. Dat vind ik wel interessant. Wel is mijn eetpatroon wat meer basic dan dat van jou. Ik eet bijv geen speciale zaden of proteïnerepen/ proteïnekwark. Met volgordes hou ik ook geen rekening. Ik zou überhaupt nooit fruit na een maaltijd eten, maar dat is omdat ik niet aan toetjes doe. Ik wist niet dat dit invloed had op de bloedsuikerspiegel. Ik merk wel dat als ik enkel fruit eet dat dit bij mij wel invloed heeft, terwijl als ik het met kwark eet niet. Weet jij hoe dit komt?
iMoeder Als ik bijvoorbeeld om me heen kijk wat collega’s in de kantine eten met lunchpauze.
Ik denk dat psychologen en artsen dan heel gezond eten. Drie kwart zat standaard aan de groene salades als lunch. Ik vond dat echt heel gezond, want dat doe ik niet dagelijks. Ik vind alleen sla met rauwkost als hoofdmaaltijd echt voor geen meter vullen. Ik heb wel wat koolhydraten en/ of eiwitten nodig. Tussendoor werden er door collega’s ook heel veel wortels en tomaatjes geknaagd. Dat doe ik ook niet. Dat is mijn beeld van ubergezond en ik vond mijzelf heel normaal.
iMoeder Maar dat is volgens mij echt niet gemiddeld hoor. Bijna de helft van de volwassen in Nederland heeft tenslotte overgewicht.
Ik vind dat ook niet altijd alles zeggen. Mijn gezin eet hetzelfde zoals ik en qua postuur zijn we toch heel verschillend. Ik ben gemiddeld, mijn jongste is bijv graatmager, maar mijn oudste zit al haar hele leven rond de bovenlijn van wat een gezond gewicht is. Mijn man heeft ook vanaf dat hij kind was al overgewicht. Uiteraard zouden ze zwaarder zijn geweest als ze ook nog ongezond aten, maar ik denk dat eten an sich niet alles zegt. Er spelen denk ik veel meer factoren een rol.
Feit blijft natuurlijk ook dat het aantal vetcellen gelijk blijft in je lijf en nooit meer zullen afnemen. Als je als kind al te zwaar was, start je dus ook met 10-0 achterstand, omdat je lijf veel meer vetcellen heeft. Het schijnt dan veel moeilijker om slank te blijven gedurende je volwassen leven doordat er minder Leptine (of juist meer - weet even niet meer hoe dit zit) wordt afgegeven.