Liekje81 Het lijkt misschien een beetje of dat vanzelf gaat, en in principe is het wel een groot deel karakter. Maar het is wel iets waar ik dus bewust over nadenk. Dat zal inderdaad vooral minder emotie beladen zijn wat @Trees al zegt. Toch heb ik soms ook wel schuld gevoelens als ik een dag weinig gezonde dingen heb gegeten want dan heb ik een soort m’n target niet gehaald. Of wanneer ik weer te weinig gegeten heb, een maaltijd ben vergeten etc.
In de basis is mijn manier dat ik niet aan dieet doe (beetje lastig om te zeggen op een ‘dieet’ topic maar ik geloof er gewoon niet in). Ik zelf persoonlijk geloof alleen in blijvend anders eten. En dan dus op een manier dat je het vol kan houden. Bijv intermittent fasting, prima, maar dan twee dagen in de week, altijd. Niet als dieet een paar maanden en dan weer stoppen.
Ik heb voor mezelf een aantal ‘regels’ waar ik me altijd aan houd. Kan zijn dat ik ze wel eens eerder heb genoemd;
- geen suiker in drinken / vloeibare vorm. Dus thee, koffie zonder suiker. Weinig frisdrank en zo ja dan zero. Geen sapjes.
- alles volkoren. Ik eet geen wit brood, witte rijst, pasta, crackers, beschuit etc. Als er een volkoren variant is eet ik dat.
- altijd ontbijten, ik sla geen ontbijt over. En bij ontbijt (of lunch) maximaal twee boterhammen.
- genoeg eiwitten. Dus lunch bij voorkeur met bijv Skyr, (soja) kwark er bij. Ik hou sowieso niet zo van brood eten dus vaak alleen brood bij het ontbijt.
- elke dag fruit
- veel groenten, liefst bij elke maaltijd. En avondeten probeer ik altijd m’n bord zo in de te delen: de helft groente, een kwart eiwitten, een kwart koolhydraten. Ook als ik dingen maak als rijst, pasta etc, dan gooi ik alles bij elkaar in de pan (anders nemen mijn kinderen er een loopje mee en pakt dochter bijv heel veel pasta met 1 schepje groenten) dus ook in de pan houd ik die verhoudingen aan van helft groenten etc. Verder een gezonde portie en niet te veel. Tweede keer opscheppen doe ik nooit. De regel dat je je bord leeg moet eten is geschrapt in mijn huis. Als je genoeg hebt, dan heb je genoeg en hoef je van mij niet te proppen. En daarom kan ik dus ook zelf stoppen als ik genoeg heb. Ik heb een hekel aan het gevoel om vol te zitten, dus ik stop als dat in de buurt komt.
- geen toetje na het eten. Ik eet een toetje meestal pas een uur of anderhalf uur na het avondeten. En dan heb ik vervolgens rest van de avond eigenlijk ook geen snaai behoefte. Toetje is meestal yoghurt of kwark met (suikervrije) siroop er door. Vla vind ik teveel suiker in zitten en dat vult ook niet zo. Dus dat is bijna nooit in huis. Af en toe haal ik iets lekkers bijv lava cakejes of ijs. Maar dat is dan echt bijzonder dus mijn kinderen vinden dat een feestje en niet iets normaals. Is denk ik 1 keer in de twee, drie weken of zo.
- niet meerdere dingen in de categorie cake en snoep per dag. Dus als ik in de ochtend een stuk cake bij de koffie heb gepakt dan ga ik niet in de middag weer koekjes of cake eten. Ook niet als er iemand jarig etc. Dat doe ik voornamelijk omdat ik geloof dat van veel suikers je huid sneller lelijk word 🤓 Dus dat is strict gezien wel uiterlijk gedreven 😋
Verder ben ik niet zo’n snoeper ook. Ik vind een handje chips wel lekker maar na 1 handje ben ik de smaak beu en vind ik het wel weer genoeg.
- tussendoortjes eet ik eigenlijk niet echt. Op werk loop ik wel eens langs de bakker voor een room broodje, appelflap etc. Maar dat ‘mag’ max 1 keer in de week. Als ik verder gedurende de dag ergens zin in heb eet ik fruit, een proteïne toetje, chocolade 70%, dadels, noten of rijstewafels. Ik mag 1 keer per maand een bak Ben en Jerry eten, als ik ongesteld ben. 🤣 Maar ik sla dat heel vaak over en meestal ligt het wel een week of langer in de vriezer.
Het lijkt nu wel een heel plan zo trouwens. Voor mij is dit automatisme. Ik heb dit zo afgesproken met mezelf en ik geloof er in.