Vulpen

Voor de functies zullen ze het vast niet hoeven te weten maar iemand voelt zich wel meer welkom denk ik als het team weet dat er iemand bij komt.๐Ÿ˜….

Ik heb een hekel aan kerstbomen, andere soorten kerstversiering, kerstliedjes en aan kerst zelf. Lekker eten is wel leuk, maar dan zonder dat gedoe van kerst erom heen. Ik ben het tijdstip van het optuigen van onze kerstboom aan het saboteren, maar ik moet er denk ik binnenkort aan gaan geloven. Mijn gezin vindt het wel leuk. Inclusief het gruwelijke kerstrepertoire van Sky radio. Rare mensen ๐Ÿฅด

Mijn voorstel is gewoon twee keer Sinterklaas vieren ipv stomme kerst ๐Ÿ˜‡.

(Ik ren alvast voor de woedende menigte met hooivorken nav mijn zeer impopulaire mening)

Trees
    Ik vind de kerstboom optuigen wel leuk.
    Man zet de kerstboom klaar incl lichtjes en de rest wordt door de dames gedaan... Beetje toen ik nog thuis woonde..
    Sky Radio zet ik niet aan! Ik heb mijn eigen Spotify lijst Kerst of ik zet Efteling Kids Radio aan voor dochter.

LilyMilie ik hou wel van cadeautjes. Dat is mijn materialistische kant ๐Ÿค“.

Tantetil begrijp ik. Mocht je erover willen praten, ik ken nog wel een therapeut. Neem je tijd ๐Ÿ˜˜.

Dat hele zoetsappige idee van kerst van elkaar zo lief vinden, dankbaar zijn, het moet leuk en gezellig zijn, dat hele commerciรซle perfecte plaatje etc. staat mij altijd zo tegen. Ik krijg er vooral heel veel recalcitrante en opstandige gevoelens van ๐Ÿ˜.

Geef mij mij maar Sinterklaas. Lekker ongecompliceerd pepernoten eten, cadeautjes uitpakken icm een of andere lulverhaal van een kerel met een baard op boot. Dat past beter bij mij denk ik ๐Ÿ˜.

Trees Grappig, ik heb dat andersom. Dat materialistische staat me enorm tegen, maar ik vind kerst wel heel leuk omdat iedereen dan zo bewust op zoek is naar vrede, gezelligheid en de dingen om dankbaar voor te zijn. Het eten vind ik bij beide feesten heel leuk trouwens ๐Ÿ™ƒ

Vulpen Grappig, ik heb dat andersom. Dat materialistische staat me enorm tegen

Dat materialistische was een grapje van mij hoor ๐Ÿ˜. Ik vind het gewoon leuk om iemand te verrassen.

Ik vind dat het hele opgelegde en verplichte karakter echt niks. Alsof we dat allemaal moeten voelen in de maand december. Ik kan ook prima dankbaarheid voelen of gezelligheid opzoeken op andere momenten in het jaar. Dat zal voor jou natuurlijk ook zo zijn, maar het is voor mij meer het idee van het is nu kerst en nu moet het. Ik bepaal zelf wanneer ik wat op zoek en wat ik wil voelen. Het roept bij mij juist heel veel aversie op. Sinterklaas vind ik gewoon gezelliger, omdat het naar mijn idee minder doordrenkt is met allerlei verhevene gevoelens.

Trees Dat hele zoetsappige idee van kerst van elkaar zo lief vinden, dankbaar zijn, het moet leuk en gezellig zijn, dat hele commerciรซle perfecte plaatje etc. staat mij altijd zo tegen. Ik krijg er vooral heel veel recalcitrante en opstandige gevoelens van ๐Ÿ˜.

Same!

Zuurpruimen jullie!
          Ik vind kerst erg leuk! We geven er onze eigen draai aan, misschien dat dat helpt?
          Zo vond het als tiener leuk om zowat in gala te komen eten, nu trek ik een rode trui aan als ik die toevallig heb liggen en anders gewoon wat anders. Maar eten vind ik dan wel erg leuk. Ook om daar in te investeren qua geld en tijd. Familie houdt de dag vrij waardoor iedereen elkaar ziet, maar dat ook alleen omdat we elkaar willen zien, niet omdat het zou moeten van de kalender.
          Voor de kinderen cadeautjes, dat geeft kerst echt wel een extra belangrijkheid voor ons (Sinterklaas doen we niet).
          En ook, de december maand is al zo treurig qua weer en kleur, ik gooi daar graag lichtjes tegenaan!

Ik ben best materialistisch en erg gevoelig voor sfeer. Kerst vind ik een leuke sfeer en cadeautjes , dus โœ”๏ธโœ”๏ธ
          Sinterklaas daarentegen helemaal niet (want Zwarte Piet)

Nu zeg ik niet dat jij kerst daarom ook moet vinden hoor, ik zeg alleen waarom ik het leuk vind ๐Ÿ˜Œ

Haha maar ik ben helemaal niet zo bezig met liefde en dankbaarheid. Ik vind het gewoon gezellige dagen met kaarsjes en lampjes en familie ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ

LilyMilie Sinterklaas daarentegen helemaal niet (want Zwarte Pie

Die is wel zo goed als uit beeld verdwenen. Op Staphorst en enkele van dat soort dorpen na.

Mijn zoon zegt ook gewoon als iemand (per ongeluk) zwarte piet zegt, dat die niet bestaat. Het is lieve Piet of Piet.

Ik vind juist sinterklaas niet zo leuk omdat het alleen maar gaat om hebberigheid.
              Wij hebben weinig verplichtingen met kerst, geen dwingende familie ofzo. En we zijn dol op de versieringen, gezelligheid, lekkere dingen.

Honkeytonk Ja kweenie.. ik zie ze nog te vaak op fotoโ€™s, ook op fotos van vroeger die dan gedeeld worden en dan geeft het me toch een nare smaak. Blanke mensen die zich schminken als zwarte mensenโ€ฆ ๐Ÿ˜ฐ Je kan ze paars maken maar het karakter blijft wie hij is. Ik kan dat niet on-zien zeg maar.

Voor mij misschien ook makkelijker om het zo te zien want hier wordt Sinterklaas niet gevierd. Ik kijk er van een afstandje naar en denk: wat zijn we in hemelsnaam aan het doen?
              Beetje zoals wij kunnen kijken naar gebruiken uit andere culturen en denken: de f*? ๐Ÿ˜ฌ

Ik vind beide heerlijk. Sinterklaas omdat de kinderen zo kunnen genieten van het verhaal en de spanning die ze ervaren. Mijn kinderen doen het er ook prima op, wel gespannen, maar niet te erg. Ik vind het ook leuk om surprises te doen, maar dan wel met mensen die ik ken en leuk vind. Ik wil geen keuring zoals het op school was, maar lekker grapjes maken onderling.
                Kerst vind ik leuk om het samenzijn. Zeker sinds we gekozen hebben voor onszelf en niet meer iedereen tevreden willen houden, vind ik het heerlijk. Ik heb er ook goede herinneringen aan, maar dan vooral de kerst-en waarbij we de hele dag lego bouwen op tafel en met de hond in het bos wandelen of Disney-films kijken of spelletjes spelen. En dan niet urenlang Risk of iets dergelijks vreselijks, maar gewoon potjes Uno of Perudo.
                Mijn man heeft een hekel aan beide feesten. Hij is jarig net voor Sinterklaas, dus er kwam altijd wel een opmerking dat hij al zoveel voor zijn verjaardag had gekregen. Daar kan een kind helemaal niks mee en ik snap gewoon niet dat ouders en andere volwassenen dat soort opmerkingen maken. Kerst is bij hem thuis een feest van stil zitten op de bank en kijken naar hoe je vader bier drinkt en je moeder kookt (even gechargeerd samengevat). Ik vond dat de eerste jaren samen ook helemaal niks. We hebben dat als schoonfamilie (mijn zwagers en ik) aangepast naar meer een feest met wat beweging en wat leuke dingen doen, zeker met kleine kinderen. Maar ik snap dat mijn man kerst alleen maar dodelijk saai vond.

Wij vieren nu Sinterklaas op pakjesavond met mijn moeder en zusje en dat vind ik hartstikke gezellig. Mijn kinderen zouden het ook niet anders willen. Kerst hebben we dit jaar nog geen plannen voor. Maar 1 van de dagen hebben we een pannenkoekenbuffet en zullen we waarschijnlijk lekker wat films kijken en een spelletje spelen. Verder zo min mogelijk verplichtingen wat mij betreft. En dan vind ik het heerlijk!

LilyMilie dat begrijp ik niet. Wat is piet zijn karakter dan? Ik wist niet eens dat Piet 1 karakter had ๐Ÿ˜…. Heb je niet gewoon het beeld van zwarte piet nog in je hoofd? Dat het niet lukt om daar langs te kijken? Zeker als je het niet viert snap ik dat wel.

Hier stond feestpiet van de week op school, jonge meid met lange haren, stijl en roze spray erin, een feestje te bouwen. Dat was echt niks meer met zwarte piet en dat karikatuur. Ze had alleen bloemen op haar wangen gesminckt.

Er zijn hier in ieder geval geen pieten die geheel gesminckt zijn. De kinderen herkennen de mensen ook gewoon. Ze weten precies, ahh die piet is de vader van x.

Maar de verandering is wel heel (te) langzaam gegaan. En natuurlijk nog steeds niet 100% verdwenen.

LilyMilie Ja kweenie.. ik zie ze nog te vaak op fotoโ€™s, ook op fotos van vroeger die dan gedeeld worden en dan geeft het me toch een nare smaak. Blanke mensen die zich schminken als zwarte mensenโ€ฆ ๐Ÿ˜ฐ Je kan ze paars maken maar het karakter blijft wie hij is. Ik kan dat niet on-zien zeg maar.

Het interessante is dat ik juist helemaal nooit die associatie heb gehad totdat ik daarop gewezen werd. Zo lang als ik mij kan herinneren zijn ze zwart van de roet, dat is altijd het verhaal voor mij geweest. Dat dat nergens op slaat omdat de rest van hun pakje dan ook zwart zou moeten zijn is voor mij nooit een issue geweest, er klopt zoveel niet aan het Sinterklaasfeest wat we als kinderen slikken als zoete koek.
                  Het is voor mij heel duidelijk dat zwarte piet niet kan, in het begin moest ik even wennen aan het idee, maar ik heb het gezeik van de mensen die zwarte piet wilden behouden nooit zo begrepen. Kinderen geloven dat een paard met een honderden jaren oude man over de daken loopt, het maakt gewoon niet uit wat voor figuur je daarnaast zet, ze accepteren het wel als je het verhaal maar vertelt. Maar ik kan er dus nog steeds geen vervelend karakter inzien. Omdat ik het altijd anders heb gezien en het zo in mijn herinneringen zit opgeslagen.

Voor mij is Sinterklaas wel echt iets wat moeten blijven bestaan trouwens. Wij zijn van huis uit katholiek en de discriminatie die daarbij hoort/hoorde hebben mijn ouders en schoonouders nog aan den lijve meegemaakt. Dat bijna heel Nederland dit katholieke kinderfeest viert en dat de halve wereld een afgeleide ervan viert (want dat is de kerstman) vind ik wel humor. Maar ik ga niet de oorspronkelijke versie afschaffen omdat een of andere racist er ooit een tot slaaf gemaakte bij heeft verzonnen. Er zijn allerlei versies van de hulp van Sinterklaas geweest en wat mij betreft mag er daarmee gedaan worden wat wenselijk/nodig is, maar Sinterklaas op zich is voor mij letterlijk en figuurlijk heilig.