Ik ga vanaf vandaag weer het voedingsadvies volgen van de orthomoleculair diëtist uit 2019.
Toen heb ik het 3 maanden superfanatiek gevolgd en toen voelde ik mij zo veel beter.. toen zwanger, helemaal los gelaten en nog wel weer geprobeerd maar niet gelukt.
Nu heb ik het gevoel dat ik er wel weer ruimte voor heb.
Zijn er meer mensen die het gezond leven weer gaan oppakken?
Dit waren de belangrijkste punten van mijn advies:
Belangrijke punten die we besproken hebben:
Vanwege de PCOS is het belangrijk om de koolhydraten in de voeding te minderen (zie ook informatie verderop)
Het is belangrijk om elke maaltijd goed verzadigd te zijn. Dus voldoende eiwitten, vetten en vezels. Zodra je begint met koolhydraatrijke voeding gaat de alvleesklier direct insuline produceren, gevolg is dat er dan de rest van de dag ook meer insuline geproduceerd wordt. Start dus met zo weinig mogelijk koolhydraten in de ochtend.
Om de hormonen beter in balans te krijgen is het belangrijk om de komende tijd gluten en koemelkvrij te eten.
Om niet af te vallen is het voor jou erg belangrijk dat je elke maaltijd voldoende eiwitten binnenkrijgt.
Als je in de avond nog iets wilt eten/drinken begin dan met iets wat weinig koolhydraten bevat zoals een blokje pure chocolade, noten, rauwkost, olijven, blokjes kaas o.i.d.
Zodra je met iets zoets begint wil je lichaam alleen maar meer omdat het lichaam dan meer insuline gaat aanmaken en dit hongermakend is.
Neem nooit fruit in de avonduren, je lichaam kan de suikers niet goed verbranden.
Neem je fruit tussendoor? Combineer dit dan altijd met iets wat eiwitten of vetten bevat. Zo maak je er een langzame koolhydraat van. Dus bijvoorbeeld een appel/peer met 1 hand ongezouten noten of 4-5 paranoten.
Zie suppletie advies verderop.
Goed om te weten: herstel van hormonen door de voeding aan te passen kost minimaal 100 dagen. Het effect is vaak niet direct merkbaar.
Op de laatste pagina’s nog een aantal recepten.
Vind je het leuk om meer over hormonen te lezen? Onderstaand zijn leuke informatieve boeken:
Rineke Dijkinga: Alles draait om je hormonen
Barbara Havenith: Hormoonbalans voor vrouwen