Ik ga vanaf vandaag weer het voedingsadvies volgen van de orthomoleculair diëtist uit 2019.
Toen heb ik het 3 maanden superfanatiek gevolgd en toen voelde ik mij zo veel beter.. toen zwanger, helemaal los gelaten en nog wel weer geprobeerd maar niet gelukt.
Nu heb ik het gevoel dat ik er wel weer ruimte voor heb.

Zijn er meer mensen die het gezond leven weer gaan oppakken?

Dit waren de belangrijkste punten van mijn advies:

Belangrijke punten die we besproken hebben:
Vanwege de PCOS is het belangrijk om de koolhydraten in de voeding te minderen (zie ook informatie verderop)
Het is belangrijk om elke maaltijd goed verzadigd te zijn. Dus voldoende eiwitten, vetten en vezels. Zodra je begint met koolhydraatrijke voeding gaat de alvleesklier direct insuline produceren, gevolg is dat er dan de rest van de dag ook meer insuline geproduceerd wordt. Start dus met zo weinig mogelijk koolhydraten in de ochtend.

Om de hormonen beter in balans te krijgen is het belangrijk om de komende tijd gluten en koemelkvrij te eten.

Om niet af te vallen is het voor jou erg belangrijk dat je elke maaltijd voldoende eiwitten binnenkrijgt.

Als je in de avond nog iets wilt eten/drinken begin dan met iets wat weinig koolhydraten bevat zoals een blokje pure chocolade, noten, rauwkost, olijven, blokjes kaas o.i.d.
Zodra je met iets zoets begint wil je lichaam alleen maar meer omdat het lichaam dan meer insuline gaat aanmaken en dit hongermakend is.
Neem nooit fruit in de avonduren, je lichaam kan de suikers niet goed verbranden.

Neem je fruit tussendoor? Combineer dit dan altijd met iets wat eiwitten of vetten bevat. Zo maak je er een langzame koolhydraat van. Dus bijvoorbeeld een appel/peer met 1 hand ongezouten noten of 4-5 paranoten.

Zie suppletie advies verderop.
Goed om te weten: herstel van hormonen door de voeding aan te passen kost minimaal 100 dagen. Het effect is vaak niet direct merkbaar.

Op de laatste pagina’s nog een aantal recepten.
Vind je het leuk om meer over hormonen te lezen? Onderstaand zijn leuke informatieve boeken:
Rineke Dijkinga: Alles draait om je hormonen
Barbara Havenith: Hormoonbalans voor vrouwen

Ik zou het zo graag willen, maar het lukt me niet. Zo stom dat ik het niet 'gewoon' kan gaan doen 🤔

Jules ik heb t dus ook al een paar keer te te vergeefs geprobeerd.. en ik werk dan wel met weekmenus enzo, anders lukt t mij zeker niet. Dan is t niks eten, grazen omdat ik niet weet wat ik moet eten, en dan toch weer iets ongezonds pakken omdat ik niks heb

Ik vind het kha en eiwitrijk eten niet moeilijk. Ben ik mee begonnen in maart en 9 kilo mee afgevallen. En stond juist verbaasd dat het me zo goed af ging en ik geen honger had. Ik zie het ook niet als dieet, maar als eetpatroon en ga nu we weer terug zijn van vakantie weer op dezelfde voet verder voor de laatste 6 kilo. 😊 Ik voel me verder niet energiekernofzo, maar vind het wel een stuk beter voor mn lijf. Glutenvrij en koemelkvrij zie ik voor mij het nut niet van. Heb geen last van pcos ofzo.

Liekje81 ik vind kha en eiwitrijk wel moeilijk, omdat ik weinig dierlijke voeding eet. 1 keer per week zalm, 1 of 2 keer vlees. Eieren wel, beetje roomboter, geen melkproducten verder.
        In mijn huel zitten wel veel eiwitten, ik kijk even hoe t gaat anders zoek ik een eiwit shake.

Eerste dag is best goed gegaan 🙂 heb iig genoeg calorieën gegeten. Dat vind ik zonder dingen als chips en taart erg moeilijk.

Pimpelmeesje ik ga na de vakantie gezondere keuzes maken.
        Even geen gluten, dus ook geen alcohol vrije biertjes meer die ik als limonade dronk.

Meer bewegen en hopen dat ik een sport ga vinden die ik een leuk vind en volhoud met mijn rare lijf.

Na de vakantie is as maandag.

June Insta/ sm van mijn telefoon halen.

Sm? 😬 Ken ik alleen als schoonmoeder🤣🤭

• June hebben hierop gereageerd.

June ooh jemig 🤦🏼‍♀️ natuurlijk. Ik zat te denken omdat er insta stond aan iets van Snapchat maar ik kon die m niet plaatsen 🤭

Ik heb vandaag vooral heel weinig gegeten 😬 heb t maar niet ingevuld, kop in t zand..

Ik ga ook gezondere keuzes maken. In principe eet ik wel gezond, het zit meer in te veel koffie, te weinig (onregelmatig) slapen, te veel hooi op mijn vork en goed voor mezelf zorgen 😊

Weet nog niet helemaal hoe ik dit ga aanpakken. Minderen met koffie is denk ik nog het makkelijkste 🤣 De rest komt voort uit stress, te weinig tijd voor mezelf (nemen), over mijn grenzen gaan....soort van eeuwig circeltje.

Deliana Weet nog niet helemaal hoe ik dit ga aanpakken.

Begin met een klein stapje. Bijv 1 koffie vervangen door thee of water. Niet alles tegelijk willen, want dan is de kans dat het mislukt veel groter. Onze hersenen houden niet van veranderingen en hoe meer je verandert in een keer hoe groter de weerstand van ons brein. Dan komen de gedachtes ‘wat maakt het uit voor een keer’ etc. En krijg je zelfsabbotage.

Trees vorige keer ben ik inderdaad cold turkey gestopt. Na 5 dagen knallende hoofdpijn trok ik het niet meer 🙈 Eén kopie koffie en 10 min later was de hoofdpijn weg.

Ik drink alleen in de ochtend koffie: 3-6 kopjes (afgelopen maanden best opgelope). Hangt dan weer samen met slecht slapen: korte nacht = meer koffie.

Denk dat ik begin met een max van 3.

Deliana Ben al 1,5 jaar geblesseerd (peesontsteking) en begin te vermoeden dat het allemaal met elkaar samen hangt....

• Trees hebben hierop gereageerd.

Deliana Denk dat ik begin met een max van 3.

Mooi begin! Eerst dat maar even een tijd volhouden.

Deliana een lijf vol met cortisol en/ adrenaline herstelt slecht of is vaker ziek. Zou dus best kunnen. Koffie stimuleert ook nog eens de afgifte van adrenaline.

Het is een vicieuze cirkel. Weinig tijd voor jezelf nemen, veel stress etc verhoogt deze stresshormonen weer. Hierdoor ga je minder en/ of slechter slapen. Vervolgens meer koffie. Zorgt weer voor meer stress etc. Ergens wil je deze cirkel doorbreken en minderen met koffie is een prachtig begin.

Deliana Dan zou ik inderdaad eerst afbouwen. Eerst minder kopjes per dag langzaam aan. En daarna eens een dagje overslaan. Ik heb zelf ook best een flinke koffie verslaving gehad maar kan nu best wat dagen overslaan zonder dat ik hoofdpijn etc krijg. Ik drink nog maximaal 4 koppen per dag, maar de meeste dagen drink ik 1 a 2 koppen koffie.