Femkes Maar altijd alles zegt toch niemand? Schipperen doet denk ik iedereen. Alles kan nu eenmaal niet, en als je inkomensverlies mee wilt bufferen snap ik al helemaal niet dat je het een te hoog bedrag vind. Of je had liever dat ze een kopje inkomensverlies hadden gemaakt ipv inboedel? De buffer is voor onverwachte , grotere en noodzakelijke kosten: Dat kan van een wasmachine, tot daklekkage, kapotte auto en inkomensverlies zijn he. Het is niet vaststaand wat je precies met dat geld moet doen.
@Trees maar dat is toch helemaal niet wat ik zeg? Ik wil nu al niet eens van alles het duurste, waarom zou ik dat dan wel willen? Maar waarom moet ik dan ineens wel van alles het goedkoopste als het kapot gaat? Ik wil gewoon gelijkwaardig aan wat ik nu heb. En als het niet kan, dan kan het niet. Maar ik zou niet weten waarom ik er niet nu al voor zou sparen. Nu kan ik.. straks misschien niet meer.
Wij hebben ook jarenlang onder de armoedegrens geleefd, bij de voedselbank eten gehaald etc. en zelfs toen kon ik sparen. Maar ja, het was wel kiezen. TV, auto, wasmachine en droger hadden we niet. Bedden ook niet, matras op de grond deed het ook prima. Naaimachine hadden we wel, zo kon ik van alle kleding die we hadden, altijd wel weer nieuw spul maken, wassen deden we gewoon op de hand.
Mijn eerste wasmachine toen ik uit huis ging was ook een tweedehandsje, die was na 3 dagen stuk, de 2de, 3de, 4de en 5de ook binnen enkele weken, als ik direct een fatsoenlijke had gekocht, was ik goedkoper uit geweest. Die heb ik als 6de gekocht en heb ik bijna 20 jaar gehad.
Als ik het geld niet heb, doe ik ook met wat ik moet doen. Maar ik zie niet in waarom ik nu niet wat apart zou zetten, zodat als de auto stuk gaat, ik een auto kan kopen waar we alle 5 inpassen.
Ik lig er ook niet wakker van, maar ik heb vroeger zeker wel wakker gelegen.