Femkes maar heel eerlijk, het eerstvolgende wat vervangen moet worden in jullie huis, bv een bank? Bestel je dan de goedkoopste bank bij ikea? Of wil je even rondkijken naar meerdere opties en bv vbij goossen ook proefzitten en kunnen kopen?
Een financiële buffer, daarmee zou je gelijkwaardig moeten kunnen vervangen. Dus als je wasmachine stuk is , een nieuwe , zelfde grootte machine en niet een tweedehands die maar de helft van de inhoud kan.
Wij hebben een vrij dure tafel, 12 persoons, als die stuk gaat, wil ik geen ikea eettafelset met 6 stoelen. Dan wil ik een soortgelijke tafel terug, dus spaar ik die richting op.
Als iets stuk gaat, komt altijd in drieën zeggen ze toch, dus ik wil tegelijkertijd de tafel, tv kunnen vervangen en een duurdere reparatie van de auto kunnen betalen.
onze inboedel werd gemiddeld gezet op 12.500 euro. Ik vind dat best een redelijk bedrag voor ons. Ik zou dan 3 grote dingen op korte termijn kunnen vervangen. (maar als ik bv de bank , tv en tafel tegelijk moet vervangen, dan red ik het daarmee niet,).
Bij de redenatie, als iets stuk is, ga ik voor het aller goedkoopste wat ik kan vinden, kan je je bufferbedragen ook een stuk lager houden. Dan heb je dus aan 2000 euro genoeg. (maar dan zal je inhoud van je inboedel nu ook niet veel meer zijn). En waarom , zou je eerst een tafel kopen van 150 euro om vervolgens toch een duurdere te willen? Dat is dan wel echt letterlijk geld weg gooien. Dan kan je toch beter een bedrag sparen, zodat als je tafel kapot is, je meteen een nieuwe kan kopen die je wel voor lange termijn wilt.
En bij grote ongevallen als dat je huis afbrand, is geen enkel spaarpotje hoog genoeg natuurlijk. Daarvoor heb je die financiële buffer ook niet (of nou ja, die in combinatie met verzekering heb je dan ook hard nodig, en dan ga je keuzes maken als in iedereen moet slapen.. dan zou ik voor iedereen een matras kopen en een bed is dan bijzaak).
@Tullip Bij 22.000 euro inboedel, verdien je trouwens ook 23000 euro netto per maand, als je die berekening invult. Als jullie jaarsalaris 35000 is, heb je hem ook niet goed ingevuld 😉.