Ysabella klopt, maar dat is best lastig als je zelf ook nooit 'proper' opgeleid bent om met geld om te gaan.
Mijn vader was (inmiddels pensioen) financieel adviseur, maar hij heeft die kennis en kunde allesbehalve overgedragen. Er werd niet over geld gesproken bij ons thuis. Nooit. Ik heb mijn hele kindertijd geloofd dat we niet veel geld hadden terwijl mijn vader echt meer dan genoeg verdiende. Maar dat gaven ze niet uit, ook niet aan zichzelf.
Ik had zelf ook bijbaantjes vanaf mijn 14e en ipv dat te sparen gaf ik het uit. Want ja, mijn ouders spaarden ook niet voor mij. Sterker nog, toen ik 12 werd en mijn eigen rekening kreeg, gaven ze het bedrag vrij dat mijn opa voor mij gespaard had. Zo van: alsjeblieft. Aan een kind van 12 dat net een pincode en bankpas had. Tja, dat geld verdampte gewoon. Ik vind dat nog steeds een hele rare zet.
Dus ik probeer met mijn kinderen wel open te zijn over geld. Ik heb uitgelegd dat we maandelijks voor ze sparen en waarom we dat doen. Als ze iets willen en ze willen er niet op wachten tot verjaardag/kerst/sinterklaas, moeten ze het zelf betalen. Etc.. Ik geef ook aan waarom geld belangrijk is, en vooral, dat je het gebruikt en dat je het ook mag gebruiken. Het laatste wat ik wil is op mijn geld zitten en het niet besteden aan onze familie.