Nescio Ik denk niet dat ze hoogbegaafd is, maar ze heeft wel een hoge verwerkingssnelheid en ook andere manieren waarop ze redeneert dat ik denk: dat gaat net even anders.
Grappig, dit herken ik helemaal en N. bleek toch echt hb. Zeg niet dat dat in jullie geval ook zo is, maar zou het inderdaad ook in het achterhoofd houden en goed polsen hoe ze gaat/blijft gaan. Heb je vertrouwen in de juf/meester die ze krijgt en kunnen deze vermoedens ook onderwerp van gesprek worden op school?
Wij hebben N. relatief jong (5) laten testen, maar toch voelde het laat... Als de kans zich voordoet om te testen op een plek waar jullie je goed bij voelen zou ik het zeker doen. Ongeacht welk getalletje eruit rolt en of dat boven of onder de 130 is, dat maakt eigenlijk niet uit. Het gaat er om dat je handvatten krijgt om haar te begeleiden thuis en op school en ook kan helpen om haar eigen denken/redeneren/karaktertrekken wat beter te duiden. Voorkomen is zoveel beter dan genezen. Een test is ook betrouwbaarder als een kind goed in zijn/haar vel zit. N. kan nu bijvoorbeeld makkelijker aangeven dat “het vliegtuig in mijn hoofd aan het opstijgen is” (waarmee ze doelt op dat het te snel gaat in haar brein en ze zichzelf een beetje verliest in denken; haar metafoor die ze heeft bedacht nav het label en de uitleg die we er over hebben gegeven) en we kunnen bepaalde gedragingen zelf ook beter plaatsen met als gevolg dat we allebei echt geduldiger kunnen zijn.
Nou ja, ik denk sowieso dat het goed is dat je er alert op bent en het als hypothese in je hoofd hebt, daarmee ‘zie' je haar al 💗