Vandaag gesprek gehad met de HB juf voor zoon.
Omdat zoon vooral worstelt met executieve functies en juist meer kaders nodig heeft (leuk zo'n creatief brein wat alle kanten op gaat), is verbreding van die extra klas niet de juiste stap. Hij zou dan meer krijgen van de 'wat' terwijl zijn probleem zit in de 'hoe'. En dan vooral hoofd- en bijzaken, timemanagement, plannen en organiseren en werkgeheugen.
Er worden best wel wat dingen ingezet: veel meer nadruk op het proces ipv de uitkomst. Dus rekensommen en antwoorden geven en dan hem laten puzzelen hoe je daar komt. Meer redactiesommen ook.
Voor de flexmiddag op woensdag gaat hij meer kaders krijgen en meer gericht op het trainen van de executieve functies. Dus meer HB klas werk, ipv meer extra leesopdrachten ofso, wat hij al prima kan.
Zijn motivatie is een probleem. Zodra hij creatief mag zijn dan gaat hij aan, maar verliest daar de opdracht volledig bij uit het oog. We moeten hem dus binnen de kaders ook gemotiveerd krijgen.
Sowieso is er voor de hele HB klas nodig dat er meer aandacht besteed wordt aan de waarom vraag.
Waarom moet er huiswerk worden gemaakt? Waarom moet ik sommen uitschrijven?
Ze gaan kijken of ze met de grp 7&8 hb klas een dagje met het VO mogen meedraaien om ze een idee te geven wat ze te wachten staat.