Femkes Veel meer feitelijke dingen. Mini wil weten waarom
Dit is zo herkenbaar. N. wil ook altijd het waarom weten van alles. M. wil de harde feiten. N. vraagt waarom er oorlog is, M. wil weten welke landen vechten, hoeveel slachtoffers, etc etc.
Het is inderdaad zo anders bij meiden dan bij jongens.
Ik snap je zorgen qua onderschatten ook wel. De focus ligt zo op schools presteren dat creatief denken, verbanden leggen, associëren volledig ondergesneeuwd zijn. Zo zonde want zulke denkers kunnen de wereld zo veel brengen!
N. is ook geen briljante leerling, wel bovengemiddeld maar springt er niet per se uit obv prestaties op school. Het lezen is overigens heel herkenbaar. Hier precies hetzelfde (hoewel niet dyslectisch denk ik - wel lang gedacht dat ze dat had). Korte woorden zijn saai, doen er niet toe, lange woorden vaak betekenisvol, de moeite waard om te lezen (werkt overigens anders als er wel dyslexie is hoor dus niet een op een te vergelijken).
Op school krijgt N. nu leeskrakers; lezen maar dan met een sterke link met logisch redeneren, mathematische puzzels. Het “dwingt” om goed te lezen want anders snap je de opdracht niet maar doet een groter beroep op vaardigheden als verbanden leggen. Hierdoor krijgt lezen meer betekenis en gaat ze veel meer “aan”. Zitten ook leukere thema’s omheen; landen, dieren, en niet de categorie “Jaap koopt 49 appels…” Misschien een tip…
Overwegen jullie testen? Misschien een manier om onderschatten te voorkomen/in te perken?