Liekje81 Dat is gewoon echt een illusie, sorry. Als jij het ziekenhuis inloopt om geopereerd te worden en de helft van de medewerkers loopt in een broekje die nauwelijks hun billen bedekt en de andere helft loopt compleet in het zwart, dan draai je je heel snel om. Er zijn afspraken over wie er in uniform achter een balie zitten en wie niet. Dat komt omdat je op basis daarvan snel een inschatting kan maken of je iets medisch tegen die persoon zegt of niet. Heel basaal, maar gewoon wel heel reëel.
Als je naar een begrafenis gaat en de uitvaartbegeleider draagt een gala-jurk dan is dat het enige waar je aandacht naar gaat. De uitvaartmedewerker moet herkenbaar zijn, zodat je er een vraag aan kunt stellen, maar tegelijkertijd geen aandacht opeisen. De aandacht is voor de overledene en de geliefden eromheen. De uitvaartbegeleider zal dus vaak ook de kleding een beetje aanpassen aan het soort begrafenis, bij de een helemaal in mantelpakje, bij de ander iets meer casual. Zal de persoon even goed zijn/haar werk doen in gala-jurk? Volgens mij niet, want de outfit leidt dan af en dat is niet de bedoeling.
Als de medewerker van Essent langskomt om jouw ketel te onderhouden en hij/zij heeft een glittertopje met lange nagels, dan zul je ook je twijfels hebben of het wel echt de medewerker van Essent is.
Sommige sociale standaarden maken het leven gewoon makkelijker. Je laat gewoon iemand met een Essent blouse makkelijker alleen achter bij de ketel dan iemand in een glitterblousje. Dat is gewoon realiteit. We leren onze kinderen ook dat sommige kleding bij bepaalde gelegenheden niet kan. Kinderen mogen over het algemeen niet in verkleedkleding naar school, gewoon niet de juiste plek ervoor. Wat mij betreft mogen ze wel in verkleedkleding naar de supermarkt, vrije tijd is voor mij vrije kledingkeuze, maar daar zal ook niet iedereen het mee eens zijn.
Dus ik ben het op zich met je eens dat mensen in hun vrije tijd lekker moeten aantrekken wat zij willen en dat je daarin niet beoordeeld mag worden, maar ik vind ook dat in het werk bepaalde (ongeschreven) voorschriften horen en dat die wel degelijk ook functie hebben.