Trees Je word altijd beoordeeld op je looks. Dat is iets wat voor mij vast staat en ongeacht of wat ik daar van vind, dat is nou eenmaal zo. Ik, jij, iedereen. En zelf doe je dat onbewust trouwens ook. Is dat eerlijk, fair, altijd handig of kloppend? Nee. Maar dat valt niet binnen mijn sfeer van invloed, het feit dat je uiterlijk mee telt. Wij zitten zo in elkaar als diersoort om te letten op tekenen van gezondheid, vruchtbaarheid, status etc. En we voelen ons meer aangetrokken tot gezonde, vruchtbare soortgenoten, dus die hebben een streepje voor, en op basis daarvan maken we beslissingen. En hoe je je kleedt en verder verzorgd etc is net zoals lichaamstaal onderdeel van je non verbale communicatie. Het zegt iets over hoe je jezelf ziet, wat je status is etc. Dus dat accepteer ik als gegeven feit. En vervolgens maak ik dan dus de stap naar, waar heb ik wel invloed op; mijn eigen uiterlijk.
Overigens heeft dit allemaal ook wel een functie hè. Want we kunnen wel doen alsof het allemaal heel oppervlakkig is. Maar we zijn allemaal biologisch geprogrammeerd om bij gezonde soortgenoten te willen zijn en daarbij te horen. En weg te blijven bij mensen die er minder gezond, ziek of verwaarloosd uit zien. Dat is evolutionair op zich een logisch iets allemaal vanuit overlevings perspectief, survival of the fittest etc.
En please maak er niet van dat ik nu mensen verwaarloosd noem zonder make-up etc. Want dat bedoel ik niet, ik schets even de twee uitersten. Voordat er dat van gemaakt word.