Ik zit een beetje in mijn maag met mijn werk en zit er over na te denken om mij om te scholen.

Als ik nadenk waar ik leuk vind, dan is dat puzzelen, problemen oplossen en statistiek.

Ik zit nu dus aan it te denken met 2 opties, of developer of juist data.

Heeft hier iemand zo'n beroep of heeft iemand zich omgeschoold? @Dahlia bijvoorbeeld die daar wat over wil vertellen. Hoe lang duurde de opleiding? Hoe heb je dat financieel geregeld ?

Ik ben er al achter dat ik via nl leert door een gratis omscholing kan doen. Dat start al in september en dat is net te vroeg dus ik wacht nog even. Ik wil eerst meer weten over het werk.

June heeft de titel veranderd naar Omscholen naar IT.

Ik werk in de IT, en heb me omgeschoold. Ik had een electrotechnische functie in de tv wereld en heb me laten omscholen naar IT beheerder. Zowel technisch als functioneel. Heb de studie bedrijfskundige informatica gedaan in deeltijd. Ik had al wel technisch informatica gedaan op tu/e. Maar ik wilde juist meer het beheer in en dat is HBO.

Hoeveel IT ervaring heb je al? (Van zowel hobby als werk?)

Dingen als programmeren en sql leer je over het algemeen ook thuis en niet in een opleiding. Dat beheers je al? Welke talen kan je programmeren?

En wat verwacht je van een opleiding?

Edit: een opleiding op HBO duurt 4 jaar, ook in deeltijd. Op de universiteit duurt hij 5 of 6 jaar. Ik heb er 4,5 jaar over gedaan. Incl stages en afstuderen. Financieel had ik gewoon al een baan, dus dat was geen issue. De eerste 2 jaar heb ik alles in de weekenden gedaan en daarna ben ik gewoon bij een grote detacheerder gaan werken, heb ik m'n stages en afstuderen gedaan als werk en toen baan gezocht welke ik wilde.

Edit; wat wil je weten over het werk?

Ik ben trouwens absoluut geen programmeur. Ik kan wel wat basis dingen, maar verder dan ons huis automatiseren en daarvoor een simpele app maken kom ik niet hoor πŸ™ˆ waarschijnlijk kan je daar al meer als ik als je die kant op wilt 😁

Honkeytonk vanwege het te kort heb je nu ook 10 weekse cursussen waarin je de basis leert. Het is geen volledige hbo opleiding. Dat vind ik ook niet nodig want ik heb al een wo opleiding.
    Ik heb iemand gesproken die zo'n korte cursus heeft gedaan en als developer aan het werk is.

Ik denk dat ik geen beheer functie zoek maar dat kan ook aan het beeld liggen van de functie die ik heb. Kan je meer over je werk vertellen?

Ik ben functioneel (applicatie-)beheerder. Daarvoor heb je geen opleiding nodig, gewoon HBO- of universitair niveau is voldoende.

Wat voor werk doe jij nu?

• June hebben hierop gereageerd.

Honkeytonk Dingen als programmeren en sql leer je over het algemeen ook thuis en niet in een opleiding. Dat beheers je al? Welke talen kan je programmeren?

Ik heb nog niet veel ervaring. Ik kan wat html van wat ik heb opgezocht. Ik snap hoe die code werkt maar heb geen hele websites gebouwd ofzo. Ik paste en pagina aan.

Mijn broer raadde me aan om met Java te beginnen. En dan sql. @Hooyo-shimbir was jij daar ook niet mee aan het klooien ? πŸ€“

Vulpen Ik heb nu in bullshitjob in het hr domein.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Vulpen wat doe je precies als beheerder? Ik denk dat ik echt programmeren leuker vind.. Maar again, dat is een aanname.

June ahh je wilt web developer worden? Ja dan is Java zeker een goeie! En HTML! Daarvoor hoef je ook geen 10 weken opleiding te doen, denk dat je thuis meer leert dan op zo een opleiding. In 10 weken leer je eigenlijk niks. Ik zou zelf wel met SQL.beginnen omdat je ook iets met data wilt doen, dan heb je met SQL een bredere basis en het is echt heel erg makkelijk.

Als beheerder:

Ik onderhoud onze software, als er bugs zijn dan zoek ik uit waarom, wat en hoe ze opgelost moeten worden. En afhankelijk van wat het is los ik het zelf op of een programmeur. ik programmeer kleine nieuwe features. Zorg voor updates etc, daarnaast doe ik nog netwerk en werkplekbeheer, dus dan zorg je dat iedereen op elke locatie kan werken, zonder al teveel problemen, overgang naar Windows 10 , nieuwe servers etc.

Mijn werk bestaat 100% uit problemen oplossen en puzzelen. En altijd op een grens tussen een snelle oplossing voor de gebruiker zodat hij verder kan of een technisch mooie oplossing waar de gebruiker over het algemeen op korte termijn altijd last van heeft πŸ™ˆ.

Ja ik vind mijn werk wel geweldig haha. Ik doe nog klein stukje hardware erbij, en dat is mijn orginele opleiding dus ook gewoon leuk.

Het is een rol waarin je samenwerkt met programmeurs , architecten , gebruikers , datamanagenent mensen , managers.

Ik vind het geweldig vak!

June OkΓ© πŸ™‚

June Ehm, ik doe deels hetzelfde als @Honkeytonk:

Honkeytonk Ik onderhoud onze software, als er bugs zijn dan zoek ik uit waarom, wat en hoe ze opgelost moeten worden. En afhankelijk van wat het is los ik het zelf op of een programmeur. ik programmeer kleine nieuwe features. Zorg voor updates etc,

In de functie die ik heb (bij een hogeschool en universiteit) houd ik me ook veel bezig met het afstemmen wat er ingericht moet worden, op welke manier processen het beste in ons systeem kunnen worden gezet, inrichten van sjablonen en webformulieren, het geven van trainingen en gebruikersinstructie, organiseren van gebruikerstesten, oplossen van bevindingen die voortkomen uit die gebruikerstesten, dat soort dingen.

Bij developer stel ik me zo voor dat je vooral veel op een zolderkamer aan het programmeren bent, dat is niets voor mij. Anderzijds denk ik dat de wereld zit te springen om IT'ers die wel enige affiniteit met communiceren hebben, dus wie weet wel voor jou πŸ˜‰

@LucP jij kan vast wel iets vertellen over hoe het is om webdeveloper te zijn en wat je daarvoor moet kunnen en leren πŸ™‚

(ik heb zelf op een blauwe maandag wat java (visual J++) en PHP/MySQL gedaan, vond ik erg leuk!)

Vulpen Anderzijds denk ik dat de wereld zit te springen om IT'ers die wel enige affiniteit met communiceren hebben, dus wie weet wel voor jou

🀣

Mijn man is trouwens programmeur. Heeft zelf software geschreven voor data analyse en dat is vorig jaar verkocht/ overgekocht aan een groot Amerikaans bedrijf. Maar de programmeurs waar man meewerkt, dat is op z'n minst met cum laude afgestuurd van een technische universiteit. En dan nog zijn ze vaak niet goed genoeg, men verwacht jaren aan programmeer aanvaring, naast een cumlaude afstuderen in het vakgebied waar ze werkzaam zijn. Dus dat zijn wel echt de mensen die gewoon de hele avond en nacht, naast hun studie , hobby projecten doen. En m'n man, is nu al niet meer goed genoeg. Hij kan de ideeΓ«n prima nog verzinnen maar het programmeren is hij te langzaam , teveel andere taken (gezin, leidinggevende functie, cto etc).

En de jonkies net van school, komen dan echt in de saaie functie (stukken herschrijven etc). Wel met mega kansen , want ze ontwikkelen veel nieuwe software binnen. Het data domein.

Maar hun doen echt die hard programmeren. Indd zoals @Vulpen zegt op hun zolderkamer.

Je ziet toch, de programmeurs die kunnen communiceren zijn gewoon niet goed genoeg en niet snel genoeg voor het werk wat zij doen. Communicatie skills zijn ook gewoon niet nodig. Daar zet je iemand tussen die beidde ene beetje kan. Het schaap met 5 poten bestaat niet, dus moet je ook niet naar zoeken.

Maar over web developers heb ik geen kaas gegeten! πŸ™ˆπŸ˜¬ Is ook weer een hele andere soort IT als waar ik of man in zit (en onze werelden zijn al volledig anders, ondanks dat we beidde in de IT werken).

Vulpen Anderzijds denk ik dat de wereld zit te springen om IT'ers die wel enige affiniteit met communiceren hebben, dus wie weet wel voor jou πŸ˜‰

Nee joh, men zit te springen om goeie it'ers en mensen die goed kunnen communiceren met affiniteit voor IT. Die combi is niet nodig. Het zijn aparte functies.

Ik kan ook niet communiceren, maar dat is mijn functie volledig geaccepteerd en daar zitten mensen tussen als een soort vertaalboot. (Dat is bij ons functioneel beheer en key users), mensen die gebruiker zijn maar veel affiniteit hebben met IT en it era die veel affiniteit hebben met gebruikers. Onmisbaar die mensen!

In mijn optiek kenmerkt web development zich dan juist weer wat meer door communicatie belangrijker te maken. Goede webdevelopers zijn ook developers die wat weten van communicatie, van usability en psychologie. Je maakt immers sites of interfaces waar iedereen mee uit de voeten moet kunnen.

HTML, CSS en Javascript leer je vooral door er mee te werken. Er zijn heel veel goede (bijna) gratis cursussen online (bijvoorbeeld op https://teamtreehouse.com/) die je eens kunt proberen om te kijken of het echt iets voor jou is.

PHP, MySQL of Java of .NET maakt niet heel veel uit; het verschil tussen die programmeertalen zit 'em vooral in de cultuur. Zelf ben ik wel fan van PHP omdat die wat sterker gegrond zit in de open-source wereld en het relatief makkelijk en goedkoop is om met PHP te beginnen, maar .NET en Java zijn strictere talen, wat weer veel fijner programmeert als je in een team gaat werken (omdat het een bepaalde manier van werken afdwingt)

Honkeytonk Nee joh, men zit te springen om goeie it'ers en mensen die goed kunnen communiceren met affiniteit voor IT. Die combi is niet nodig. Het zijn aparte functies.

Ja daar heb je misschien wel gelijk in. En dan heb ik gewoon pech dat ik werk met een leverancier waarbij het regelmatig voorkomt dat de programmeurs de releasenotes schrijven en/of de toelichting op issues die ze opgelost hebben waardoor je alleen maar met meer vraagtekens eindigt dan je begon.