[verwijderd] wij betalen ook de bioscoop en zwemmen en dat soort dingen, mits het niet elke week is.
Puber topic
- Bijgewerkt
[verwijderd] mijn dochter heeft gelukkig weinig met merkkleding en ik merk inderdaad ook dat dragen van merkkleding minder belangrijk is dan bij ons vroeger. Het is inderdaad veel fast fashion (kende de term niet, maar omschrijft het inderdaad goed) en kwaliteit /duurzaamheid is niet belangrijk. Tegenwoordig kost een gemiddeld t-shirt van haar 5 euro of nog minder. Ik vind het haar keus en ik bepaal niet wat ze aantrekt.
Ik kreeg zelf als puber 50 gulden en daar moest ik alles van kopen, inclusief schoenen, jas. Ook cadeautjes moest ik ervan kopen en verder geen zakgeld. Dat was toen al niet zoveel in vergelijking met anderen, maar ben er behoorlijk creatief van geworden en kocht vaak tweedehands bij een kledingbeurs van een kerk. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik daarin tekort ben gekomen.
Ik ben daarom zeker niet van plan om mijn dochter nu een groot bedrag te geven. Ze mag hierin zeker tegen grenzen aan lopen en leren sparen. Ik zit nav jullie antwoorden te denken aan 75 euro per maand, maar dan krijgt ze geen zakgeld meer.
- Bijgewerkt
Zonnebloem ik doe het inderdaad ook op deze manier. Beiden krijgen zakgeld, kleding en schoenen betaal ik. Zie inderdaad verschil tussen jongens en meisjes en dat is รฉรฉn van de redenen waarom ik geen kleedgeld geef.
Sowieso vindt dochter kleding belangrijker als zoon, daarnaast slaagt ze gewoon makkelijker. Ben ook geen fan van fast fashion, vind ik het vaak niet mooi vallen. Beiden zijn lang en superslank en die merken zijn al snel wijd.... Veel kleding is van dunne kwaliteit en daar zit bij zoon zo een gat in Betekent niet dat ze er niks van in hun kast hebben liggen. Dochter combineert merk (Levi's shirt oid) met non-merk (Zara, Vila)
- Bijgewerkt
Zonnebloem bij ons in de omgeving shoppen veel puberjongens ook bij de primark en h&m. Daar schijn je dus nog best goed te slagen als jongen als je wat ouder bent. De kwaliteit is met name bij de primark echt dikke ruk, maar dat wordt geloof ik niet echt boeiend gevonden. Mijn man koopt er ook elk jaar een stapel t-shirts voor 3 euro per stuk voor rondom het huis. Zijn kleren, ongeacht de prijs en kwaliteit, zijn altijd binnen no time stuk, dus voor hem is de primark goed genoeg .
Trees hier slaag ik ook best okรฉ bij zeeman voor T. Maar geen idee hoe dat wordt als hij puber is. Duurt nog even gelukkig
[verwijderd] afgelopen halfjaar bijna alles naar Large is gegaan
Large is ook gewoon een leuke online shop
- Bijgewerkt
Zonnebloem ik vind het alleen wel boeiend en echt zonde van het geld.
Ik ook hoor. Ik zou veel liever ook een paar goede items kopen ipv een hoop troep. Alleen ik vind dat ik niet hoef te bepalen wat zij dragen vanaf een bepaalde leeftijd. Bij mijn man bepaal ik het natuurlijk al helemaal niet. Die is volwassen, al roep ik vaak wel of hij ook een kledingstuk zonder gat kan aantrekken als we ergens heen gaan. Die man blijft serieus overal achter haken met kleding . Het blijft echter altijd zijn keus.
Bij oudste dochter stel ik wel bepaalde minimum eisen zoals niet kapot (of in ieder geval niet bewust kapot, want scheuren zijn heel cool ) en te bloot etc. Verder mag zij haar eigen stijl ontwikkelen en over het algemeen is dat op dit moment totaal niet mijn smaak, maar zij moet zich er prettig in voelen en het dragen. Op een of andere manier heeft zij een grote voorkeur voor vormloze flutshirts van de primark en de duurdere shirts komen haar kast niet uit. Ik bijt gewoon op mijn tong en vertel haar dat ze er prachtig uitziet. Het hoort er gewoon bij op deze leeftijd en ik had als puber ook wat pareltjes aan outfits waar menig volwassene zijn wenkbrauwen bij heeft opgetrokken
.
[verwijderd]
Trees Dat was toen al niet zoveel in vergelijking met anderen, maar ben er behoorlijk creatief van geworden en kocht vaak tweedehands bij een kledingbeurs van een kerk
Wat goed! Ik werd er creatief van op een andere manier en haalde de alarmlabeltjes weg
Ik weet overigens nog zo goed dat ik van mijn eerste kleedgeld een broek had gekocht die Buffy ook had. Trots dat ik was, hij was wel duur en mijn hele maand kleedgeld was in een klap weg, maar ik had wรฉl dezelfde broek als Buffy! Dat hij er niet in mijn maat was en dus te groot was, tja, een riem loste dat wel op toch...
Wat dat betreft gaan mijn kinderen echt een stuk beter met hun kleedgeld om dan ik, als ze spijt krijgen van een 5 euro shirt knippen ze hem gewoon een beetje bij zodat het weer aesthetic is
Ik denk overigens dat 75 euro per maand een prima bedrag is!
Deliana Beiden zijn lang en superslank en die merken zijn al snel wijd.... Veel kleding is van dunne kwaliteit en daar zit bij zoon zo een gat in
Dit is weer precies wat mijn kinderen zoeken.. Ik hou er ook niet van, maar zij willen juist wijde kleding. Is een stijl blijkbaar. En scheuren horen.
Ik vind de kwaliteit van de Bershka trouwens nog best goed voor dat geld overigens. Bij ons is de winkel weg (huilen) maar via Zalando is het nog wel leverbaar, en je merkt wel echt verschil met shirts van de H&M. Die blijven ook na tig keer wassen mooi.
Zonnebloem ik heb natuurlijk 2 kinderen die nogal flexibel zijn qua genderexpressie, dus wij doen niks met de constructie van dames/herenafdelingen. Maar als je dan naar de bordjes kijkt, slagen mijn kinderen over het algemeen een stuk beter op de herenafdeling dan bij de dames. Is vooral smaakgebonden, want mijn kinderen houden gewoon niet van pastel en bloemetjes etc, maar die willen ook gewoon een zwart shirt met de serie van dat moment. Want dat is de trend bij jongens hรจ, het ene moment is het Squid game en nu is alles Stranger things. (of Nirvana, waar I heel boos om is want straks denkt iedereen dat mijn Nirvana shirt gewoon een trend is maar ik hou รฉcht van hun muziek!!)
Kleding doorschuiven valt daarmee ook gewoon af, want de trend is na een paar maanden gewoon voorbij. Dus dan zijn fast fashion prijzen en mindere kwaliteit gewoon prima.
Overigens ben je voor meisjes รฉcht wel veel meer geld kwijt dan voor jongens, zeker in de puberteit. Er is hierboven al gesproken over de kosten van bh's, maar wat dacht je van de pink tax? En bij een meisjesoutfit ben je niet klaar met tshirt/broek/schoenen/ondergoed, want het aanbod is veel breder, dus je moet ook jurken, rokjes, en 20.000 panty's hebben.
En daar hoort dan ook nog een tas bij, een ketting, een weet ik veel accessoire van het moment, de kapper is 80 keer zo duur, en schoenen, zo belachelijk veel verschillende soorten schoenen..
Het aanbod bij de meisjes lijkt groter (hier heeft de Primark bijvoorbeeld 2 vrouwen etages en 1 voor mannen), maar daarvan is er maar 1 etage ook kleding, en die andere volledig gericht op accessoires.. tegenover 1 rek met een paar riemen en petten voor de mannen
Softbasegaming toch typisch, die van mij lopen continu te miepen dat 30 euro voor een spijkerbroek belachelijk duur is, maar geven zonder een kik te geven daar wel hetzelfde bedrag uit aan een t-shirt
[verwijderd]
Trees die van mij lopen al 2 weten met kapotgeknipte sportsokken als polswarmers, want dat schijnt een ding op tiktok te zijn. Polswarmers, met 30 graden. En gerafelde sokken aan hun armen.
Ik zeg niks, ik zeg niks... het waait vanzelf wel weer over.....
- Bijgewerkt
Cactusje maar als ze iets wil kopen dat duurder is, mag dat dan wel van die spaarrekening of zetten jullie dat echt vast?
Ik denk dat het nu ook het moment is om met geld om te leren gaan, ze verdient zelf en ja, ze kan dat opmaken aan onzin, maar op is dan ook op.
Ik werkte ook op die leeftijd (alleen in de zomer) en ik was toch heel blij dat ik daar een PlayStation van kon kopen
Ik hoop dat mijn dochters lekker veel tweedehands gaan shoppen later, en dan met allemaal van die vintage combinaties aankomen Van fast fashion ben ik geen fan maar ik vind het ook onzin om 80 euro aan een t-shirt uit te geven. Dus dan kom je vaker bij tweedehands uit.
- Bijgewerkt
Hier geen kleedgeld, zijn het wel aan het overwegen om haar 50 per maand te geven ik denk alleen niet dat ze daar ver mee komt . Een spijkerbroek kost al zo 30 euro en een trui 15 A 20 euro. Ik denk dat ze van ons het belangrijkste krijgt voor de basis zoals schoenen, jas, enkele goede broeken en truien en dan daarnaast nog kleedgeld voor de kleine dingen.
Ze krijgt 20 euro pw zakgeld 10 voor op haar spaarrekening en de rest voor zelf besteden. Vaak spaart ze daar zelf ook nog 5 euro van, ik durf wel te zeggen dat ze best verstandig is met geld. Zo loopt ze al ruim een half jaar met 50 euro achter haar telefoon welke ze gewoon niet uitgeeft!
Dochter heeft trouwens een eigen spaarrekening waar ze zelf bij kan en wij hebben een spaarrekening voor haar waar we zelf elke maand een bedrag op sparen als start voor later.
[verwijderd] wij moesten vroeger ook deel van het geld dat we verdiende sparen. Als we dan wat grootst wilde kopen moesten we dat eerst overleggen. Volgens mij heb ik dat eigenlijk nooit gedaan, goed gespaard voor dingen als rijbewijs etc.
[verwijderd]
Nescio I draagt oude band-shirts uit mijn puberteit, dat is ook vintage toch?
- Bijgewerkt
Nescio Ik denk dat het nu ook het moment is om met geld om te leren gaan, ze verdient zelf en ja, ze kan dat opmaken aan onzin, maar op is dan ook op.
Ik ben hier zelf ook voorstander van. Goeie leeftijd ook om juist nu de fouten te maken, want dan zijn ze nog te overzien.
Ik maakte zelf op die leeftijd al mijn geld op aan onzin (en ik verdiende behoorlijk wat met twee bijbaantjes en een krantenwijk). Tot ik zelf op het punt kwam dat ik mij realiseerde dat het echt zonde was en onzin aankopen niet super leuk zijn. Duurde wel even . Toen begon ik te sparen voor een rijbewijs en een lange reis naar Thailand en Maleisiรซ voor na mijn eindexamen.
Ik spaarde ook gewoon in een envelopje onder mijn matras . Ik ben hierdoor dus heel vaak in de verleiding gekomen om er wat uit te pakken. Ging natuurlijk ook niet altijd goed, maar was daardoor wel leerzaam.
[verwijderd] ik had het juist fijn gevonden als mijn ouders me meer hadden geholpen daarmee. Mijn moeder was ook van het โhet is jouw geldโ en โje leert er vanzelf mee omgaanโ. Dat was bij mij alleen niet zo, ik leer daar niet zo van dus.
Ik snap de aanpak van @Cactusje daarom wel.
[verwijderd] ik vind het juist super cool dat jouw kinderen zo expressief zijn in hun kleding en niet zo standaard. Mijn dochter zou hier wel wat meer van mogen hebben. Iets minder bezig zijn met wat anderen van haar zouden kunnen vinden. Ze is wel heel erg zoekende naar haar stijl en deze verandert ook continue. Dat zal er ook wel bij horen.
Nescio Ik hoop dat mijn dochters lekker veel tweedehands gaan shoppen later, en dan met allemaal van die vintage combinaties aankomen
Dat hoop ik ook! Ik heb dus een suรจde lange jas op mijn 16e bij het leger des Heils gekocht en deze vind ik nog steeds leuk . Misschien dat ik mijn dochter ook eens moet gaan introduceren op sites zoals vinted.
LilyMilie ik zou het dus liever meer vrij houden. Wel tips en sturing geven, maar het ook fout laten gaan als ze de verkeerde keuzes maken. Daarna wel hulp bieden om te kijken hoe om te gaan met een foute financiรซle keuze en hoe het eventueel recht gezet kan worden. Natuurlijk geen reusachtige financiรซle fouten laten maken, maar wel laten ervaren hoe het is als je een onhandige keuze maakt.