Puber topic
- Bijgewerkt
Trees ik kreeg elk kwartaal 200 euro en dan kocht mijn moeder de jassen/schoenen. Alles is duurder geworden dus ik zou daar zelf boven gaan zitten.
[verwijderd]
Trees ik heb ooit de 'euro per leeftijd' ingesteld, met de intentie om dat aan te passen wanneer ze gingen puberen en hun behoeften veranderden, maar toen kwam het zakgeld van vader erbij dus ik vind het wel genoeg nu eigenlijk
Van mij krijgen ze dus 14 en 12 euro, en dan van vader nog 20 pp. En daarnaast nog 20 euro lunchgeld vanaf de middelbare school om op hun pasje te zetten (maar daar zijn ze niet heel strikt in, dat kan in hun ogen ook een zak chips bij de Albert Heijn zijn want eten is eten ). En dan nog 50 euro kleedgeld, dus in totaal is het net iets meer dan 100 euro per maand.
Van hun zakgeld hoeven ze alleen cadeautjes te kopen voor dingen als vaderdag, moederdag, en onze verjaardagen. Voor vriendinnen betaal ik het. Ook dingen als bioscoop etc betaal ik, alleen toen H laatst voor de 3e keer in 6 weken naar de Efteling wilde hebben we het door de helft gedaan.
[verwijderd]
Zonnebloem Alles is duurder geworden dus ik zou daar zelf boven gaan zitten.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik kon als tiener echt geen spijkerbroeken kopen voor 20 euro, dat bestond toen gewoon niet. Misschien bij de zeeman, maar dat kon natuurlijk Γ©cht niet toen.
De komst van bijvoorbeeld de Primark en de mogelijkheden om online te shoppen (shein) heeft voor een hele nieuwe markt gezorgd in fast fashion.
Als volwassene snap ik dat het anders is, maar voor veel pubers zijn de snel wisselende trends belangrijker dan kwaliteit en duurzaamheid.
En ja, sommige pubers zijn gevoeliger voor merkkleding, maar het is niet zo dat ze met minder geld in hun blote kont moeten lopen. Een bepaald merk willen dragen is een keuze, en het leert ze ook om te sparen en prioriteiten te stellen. Dat is natuurlijk ook het doel van kleedgeld
Maar het hele 'als je niet schoenen van merk X draagt hoor je er niet bij' van onze jeugd leeft bij de pubers die ik ken echt helemaal niet meer, die hangen gewoon 6 uur rond in de Primark en de Koopman, en gaan echt niet naar de Zara, die is kaolo duur bro
Sevenof9 haha ik ook
- Bijgewerkt
[verwijderd] ik heb 2 jongens dat is toch anders dan meiden (nu al). Bij de zeeman/primarkt/SHEIN etc slagen jongens echt stukken minder als meisjes. Nu koop ik alleen bij de zeeman het ondergoed en daar houd het wel bij op voor meiden heb je gewoon veel meer keus. En buiten dat ben ik geen fan van fast fashion ik denk zelfs dat ze niet eens kleedgeld krijgen en dat wij dat kopen. ( als ze erom vragen natuurlijk wel) Er zijn ook andere manieren om te leren hoe je met geld om moet gaan. Daar zijn we nu al heel bewust mee bezig.
[verwijderd] wij betalen ook de bioscoop en zwemmen en dat soort dingen, mits het niet elke week is.
- Bijgewerkt
[verwijderd] mijn dochter heeft gelukkig weinig met merkkleding en ik merk inderdaad ook dat dragen van merkkleding minder belangrijk is dan bij ons vroeger. Het is inderdaad veel fast fashion (kende de term niet, maar omschrijft het inderdaad goed) en kwaliteit /duurzaamheid is niet belangrijk. Tegenwoordig kost een gemiddeld t-shirt van haar 5 euro of nog minder. Ik vind het haar keus en ik bepaal niet wat ze aantrekt.
Ik kreeg zelf als puber 50 gulden en daar moest ik alles van kopen, inclusief schoenen, jas. Ook cadeautjes moest ik ervan kopen en verder geen zakgeld. Dat was toen al niet zoveel in vergelijking met anderen, maar ben er behoorlijk creatief van geworden en kocht vaak tweedehands bij een kledingbeurs van een kerk. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik daarin tekort ben gekomen.
Ik ben daarom zeker niet van plan om mijn dochter nu een groot bedrag te geven. Ze mag hierin zeker tegen grenzen aan lopen en leren sparen. Ik zit nav jullie antwoorden te denken aan 75 euro per maand, maar dan krijgt ze geen zakgeld meer.
- Bijgewerkt
Zonnebloem ik doe het inderdaad ook op deze manier. Beiden krijgen zakgeld, kleding en schoenen betaal ik. Zie inderdaad verschil tussen jongens en meisjes en dat is één van de redenen waarom ik geen kleedgeld geef.
Sowieso vindt dochter kleding belangrijker als zoon, daarnaast slaagt ze gewoon makkelijker. Ben ook geen fan van fast fashion, vind ik het vaak niet mooi vallen. Beiden zijn lang en superslank en die merken zijn al snel wijd.... Veel kleding is van dunne kwaliteit en daar zit bij zoon zo een gat in Betekent niet dat ze er niks van in hun kast hebben liggen. Dochter combineert merk (Levi's shirt oid) met non-merk (Zara, Vila)
- Bijgewerkt
Zonnebloem bij ons in de omgeving shoppen veel puberjongens ook bij de primark en h&m. Daar schijn je dus nog best goed te slagen als jongen als je wat ouder bent. De kwaliteit is met name bij de primark echt dikke ruk, maar dat wordt geloof ik niet echt boeiend gevonden. Mijn man koopt er ook elk jaar een stapel t-shirts voor 3 euro per stuk voor rondom het huis. Zijn kleren, ongeacht de prijs en kwaliteit, zijn altijd binnen no time stuk, dus voor hem is de primark goed genoeg .
Trees hier slaag ik ook best okΓ© bij zeeman voor T. Maar geen idee hoe dat wordt als hij puber is. Duurt nog even gelukkig
[verwijderd] afgelopen halfjaar bijna alles naar Large is gegaan
Large is ook gewoon een leuke online shop
- Bijgewerkt
Zonnebloem ik vind het alleen wel boeiend en echt zonde van het geld.
Ik ook hoor. Ik zou veel liever ook een paar goede items kopen ipv een hoop troep. Alleen ik vind dat ik niet hoef te bepalen wat zij dragen vanaf een bepaalde leeftijd. Bij mijn man bepaal ik het natuurlijk al helemaal niet. Die is volwassen, al roep ik vaak wel of hij ook een kledingstuk zonder gat kan aantrekken als we ergens heen gaan. Die man blijft serieus overal achter haken met kleding . Het blijft echter altijd zijn keus.
Bij oudste dochter stel ik wel bepaalde minimum eisen zoals niet kapot (of in ieder geval niet bewust kapot, want scheuren zijn heel cool ) en te bloot etc. Verder mag zij haar eigen stijl ontwikkelen en over het algemeen is dat op dit moment totaal niet mijn smaak, maar zij moet zich er prettig in voelen en het dragen. Op een of andere manier heeft zij een grote voorkeur voor vormloze flutshirts van de primark en de duurdere shirts komen haar kast niet uit. Ik bijt gewoon op mijn tong en vertel haar dat ze er prachtig uitziet. Het hoort er gewoon bij op deze leeftijd en ik had als puber ook wat pareltjes aan outfits waar menig volwassene zijn wenkbrauwen bij heeft opgetrokken
.
[verwijderd]
Trees Dat was toen al niet zoveel in vergelijking met anderen, maar ben er behoorlijk creatief van geworden en kocht vaak tweedehands bij een kledingbeurs van een kerk
Wat goed! Ik werd er creatief van op een andere manier en haalde de alarmlabeltjes weg
Ik weet overigens nog zo goed dat ik van mijn eerste kleedgeld een broek had gekocht die Buffy ook had. Trots dat ik was, hij was wel duur en mijn hele maand kleedgeld was in een klap weg, maar ik had wΓ©l dezelfde broek als Buffy! Dat hij er niet in mijn maat was en dus te groot was, tja, een riem loste dat wel op toch...
Wat dat betreft gaan mijn kinderen echt een stuk beter met hun kleedgeld om dan ik, als ze spijt krijgen van een 5 euro shirt knippen ze hem gewoon een beetje bij zodat het weer aesthetic is
Ik denk overigens dat 75 euro per maand een prima bedrag is!
Deliana Beiden zijn lang en superslank en die merken zijn al snel wijd.... Veel kleding is van dunne kwaliteit en daar zit bij zoon zo een gat in
Dit is weer precies wat mijn kinderen zoeken.. Ik hou er ook niet van, maar zij willen juist wijde kleding. Is een stijl blijkbaar. En scheuren horen.
Ik vind de kwaliteit van de Bershka trouwens nog best goed voor dat geld overigens. Bij ons is de winkel weg (huilen) maar via Zalando is het nog wel leverbaar, en je merkt wel echt verschil met shirts van de H&M. Die blijven ook na tig keer wassen mooi.
Zonnebloem ik heb natuurlijk 2 kinderen die nogal flexibel zijn qua genderexpressie, dus wij doen niks met de constructie van dames/herenafdelingen. Maar als je dan naar de bordjes kijkt, slagen mijn kinderen over het algemeen een stuk beter op de herenafdeling dan bij de dames. Is vooral smaakgebonden, want mijn kinderen houden gewoon niet van pastel en bloemetjes etc, maar die willen ook gewoon een zwart shirt met de serie van dat moment. Want dat is de trend bij jongens hè, het ene moment is het Squid game en nu is alles Stranger things. (of Nirvana, waar I heel boos om is want straks denkt iedereen dat mijn Nirvana shirt gewoon een trend is maar ik hou écht van hun muziek!!)
Kleding doorschuiven valt daarmee ook gewoon af, want de trend is na een paar maanden gewoon voorbij. Dus dan zijn fast fashion prijzen en mindere kwaliteit gewoon prima.
Overigens ben je voor meisjes Γ©cht wel veel meer geld kwijt dan voor jongens, zeker in de puberteit. Er is hierboven al gesproken over de kosten van bh's, maar wat dacht je van de pink tax? En bij een meisjesoutfit ben je niet klaar met tshirt/broek/schoenen/ondergoed, want het aanbod is veel breder, dus je moet ook jurken, rokjes, en 20.000 panty's hebben.
En daar hoort dan ook nog een tas bij, een ketting, een weet ik veel accessoire van het moment, de kapper is 80 keer zo duur, en schoenen, zo belachelijk veel verschillende soorten schoenen..
Het aanbod bij de meisjes lijkt groter (hier heeft de Primark bijvoorbeeld 2 vrouwen etages en 1 voor mannen), maar daarvan is er maar 1 etage ook kleding, en die andere volledig gericht op accessoires.. tegenover 1 rek met een paar riemen en petten voor de mannen
Softbasegaming toch typisch, die van mij lopen continu te miepen dat 30 euro voor een spijkerbroek belachelijk duur is, maar geven zonder een kik te geven daar wel hetzelfde bedrag uit aan een t-shirt
[verwijderd]
Trees die van mij lopen al 2 weten met kapotgeknipte sportsokken als polswarmers, want dat schijnt een ding op tiktok te zijn. Polswarmers, met 30 graden. En gerafelde sokken aan hun armen.
Ik zeg niks, ik zeg niks... het waait vanzelf wel weer over.....