Bloem het eigen geld wat je moet inleggen blijft hetzelfde bij een duurdere woning. Je betaalt geen huppelepup belasting (kan even niet op de naam komen) over de aankoopsom, want dat is dus de startersvrijstelling. Andere kosten, die je niet mee mag financieren, zoals notaris, taxatie etc blijven hetzelfde bij een duurdere woning.
Ik denk dat het grootste probleem vooral zit in hoeveel je mag lenen van de bank. Alleen is het met een startersloon bij jullie denk ik lastig? En zal je moeten bijleggen als je bij jullie geen klein appartementje van 2 ton kan kopen.
Hier is het alleen wel te doen, mits je geen hele hoge eisen stelt. Oudere appartementjes met 1 a 2 slaapkamers zitten rond de anderhalve ton. Buiten de steden goedkoper. Groningen-stad is overigens wel een stuk duurder, maar ze moeten ook niet kieskeurig zijn op die leeftijd vind ik. Op hun 18e schrijf ik ze ook in voor sociale woningbouw. Kunnen ze zelf tzt kijken wat ze willen en uiteindelijk moeten ze het toch zelf gaan doen. Wie weet emigreren ze wel. Ze hoeven ook niet direct op de plek van hun dromen te wonen. We zijn allemaal toch ooit ergens begonnen en dat was ook niet direct perfect.
Edit: ik kijk net op funda voor Groningen stad en dat valt eigenlijk wel mee. Ik vond net mijn droomhuisje voor 179.000. Mijn eerste huisje in Groningen had ook dit formaat, maar was veel minder schattig.
Ook nog een super leuke wijk en dicht bij het centrum. Als ik jong en alleen zou zijn 😍
https://www.funda.nl/detail/koop/groningen/huis-oosterweg-32-3/43093579/