Het is momenteel een issue bij ons: hoe voorkom je dat je kind verwend raakt en er almaar vanuit gaat dat alles wel kan en mag en nooit genoegen neemt met 'straks' of 'nee'? Is het überhaupt een thema bij jullie of hebben jullie kinderen wel enig besef dat ze niet altijd alles mogen en gaan ze daar gewoon begripvol mee om? En indien het laatste, heb je dan tips voor hoe je dat bereikt? Of is je oplossing dan stiekem dat je nooit nee verkoopt zodat je kinderen ook nooit uit hun plaat hóéven gaan?
Want ik weet het nu niet goed. Ben ik niet streng genoeg waardoor ze nu enorm kan zeuren of zelfs uit haar plaat kan gaan omdat ze verwend is geraakt? Of ben ik juist veel te streng en is het onredelijk om je kind maar één tussendoortje per dagdeel te geven en niet bij elk uitje ook een cadeau te geven (bijvoorbeeld)? (Dit is de mening van oudste) Want ik heb wel degelijk het idee dat bij veel ouders in onze omgeving veel meer mag. En tegelijkertijd denk ik: maar ik wíl dat gewoon niet, dat ons huis dichtslibt met zooi en dat ze haar tanden en gezondheid bederft nog voor ze ook maar een tand gewisseld heeft. Maar ik gun haar wel wat en heb ook geen zin om altijd overal moeilijk over te doen...
Herkenbaar?