iMoeder En het is ook gewoon feitelijk waar. Vrouwen zijn in de medische wereld nog steeds een ondergeschoven groep. Daar zijn talloze voorbeelden van.
Precies.
Er zijn ook verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat de klachten van vrouwen minder serieus worden genomen met als gevolg onjuiste diagnoses en behandelingen. Ze gemiddeld genomen langer wachten op een juiste diagnose (en dus later starten met de behandeling) en dat veel van de richtlijnen gebaseerd zijn op basis van onderzoek bij mannen. Dit alles tezamen leidt tot meer medische fouten en missers bij vrouwen.
Pimpelmeesje dit leidt ook gewoon tot schijnveiligheid. Je denkt dat alles oké is, waardoor je eventuele klachten mogelijk minder snel serieus neemt. Het is gewoon gevaarlijk en absoluut niet van deze tijd. We zijn niet alleen baas over eigen buik, maar ook over onze eigen lijf. Eigen regie houdt niet op bij onze voortplantingsorganen.
Honkeytonk ❤️
Het is een lastig onderwerp en er gaat gelukkig veel meer goed dan fout. Een fout kan echter heel veel impact hebben. De fouten zullen ook deels veroorzaakt worden door de hoge werkdruk denk ik. Ik denk dat ik er 5 jaar geleden anders tegenaan had gekeken. Natuurlijk wist ik wel dat er fouten gemaakt werden. Ik wist alleen niet dat dit op zo grote schaal gebeurde en dat er veel fouten onder het tapijt worden geschoven. Mijn man heeft toentertijd de klachtenfunctionaris ingeschakeld en zij zijn met zijn 2-en door het bestuur behoorlijk gegaslight. De klachtenfunctionaris heeft als antwoord daarop een onafhankelijke onderzoekscommissie ingesteld en toen is het gelukkig wel goed gekomen (goed in de zin dat in alle ziekenhuizen, huisartsenposten en ambulancediensten in Drenthe de protocollen zijn aangepast, maar een excuses kon er niet af 😡).
Het is eigenlijk triest dat als je een klacht hebt, dat het ook nog een behoorlijk gevecht is om het aan te kaarten en dat velen elkaar de hand boven het hoofd houden. Ik weet wel zeker dat er veel meer fouten gemaakt worden dan er gerapporteerd /geregistreerd staan. Bijna iedereen die ik spreek heeft geen officiële klacht ingediend. Kost teveel energie, je wordt afgewimpeld en je wordt neergezet als een of andere geldbeluste idioot (we vroegen geen cent, maar dit kreeg mijn man wel te horen op een nogal nare manier).