[verwijderd] Eerlijk is eerlijk, ik vond zijn reactie vlak vlak na de aanslag echt wel heel krachtig. Hij dook niet weg maar hield zijn arm omhoog. Levensgevaarlijk, maar hij deed het wel. Kweenie, voor mij laat dat echt wel een krachtige persoonlijkheid zien.
Is naar mijn idee gewoon een automatische vlucht- vecht - freeze reactie. Het is duidelijk dat de ‘vecht-reactie’ bij hem overheerst. Is op zich niks mee, want iedereen heeft er eentje die dominant is, maar zijn respons was geen bewuste keuze. Het is een onbewuste reactie van het brein op een acuut gevaar dmv de ‘korte route’ in het hersenen en zegt niks over hoe sterk of krachtig iemand is. Vrouwen die verkracht worden hebben vaak een freeze reactie en dat zegt natuurlijk ook niks over hun kracht en hoe sterk ze zijn. Waarom zou dit bij hem wel zo zijn?
In termen van schematherapie vind ik bij veel van zijn reacties sprake van ongezonde copingmechanismes, zoals de pest en aanval modus en de zelfverheerlijker modus, maar ook in zijn gedrag zie je de boze en zelfs razende kind modus terug met relatief weinig gezonde volwassene modus. Ik vind het psychisch een zwaar beschadigde man en daar zit naar mijn idee een heel laag zelfbeeld onder, waar hij zelf niet bij kan qua gevoel.
Wat hem zijn hele leven al beschermt is macht en geld. Ik denk dat hij dit heel goed weet en hier bewust mee schermt. Anders zat hij al lang levenslang weg te rotten in een cel. Nu heeft elk groot politicus wel enige narcistische trekken, want anders kom je niet zo ver, maar ik vind het in zijn geval ziekelijk aanwezig. Het is een gevaarlijke man op een gevaarlijke positie.