Nescio je kan hier vanaf komen of in ieder geval dat het een stuk minder is, maar wel met de juiste hulp. Ik zou hiervoor zelf naar of een ‘erkende’ speciale groep gaan, wat @Hopsatee ook aangeeft. Of naar een psycholoog geregistreerd als cognitief gedragstherapeut bij de vgct. Op de website van de vgct vind je daar wel een overzicht van.
Oh wacht je woont in België? Geen idee wat daar de equivalent is van de vgct, maar daar is denk ik wel informatie over te vinden. Overigens doen jouw klachten mij ook wel aan agorafobie met paniek denken. Is het echt de angst om over te geven of is het de angst om ziek te worden in bepaalde situaties en je deze probeert te vermijden of met veel angst doorstaat? Het kan ook beiden zijn hoor. Dit zie je wel vaker. Het begint met emetofobie en daar komen kenmerken van agorafobie bij. Het wordt dan een mengelmoesje.
En wat je misschien niet wil horen, maar je eigen eten meenemen, ogen dichthouden is een vorm van veiligheidsgedrag. Geeft vermindering van spanning op de korte termijn, maar op de lange termijn houden ze je klachten in stand of maakt het zelf erger. Waarschijnlijk heb je nog veel meer trucjes bedacht, zoals waar je gaat zitten in de ruimte of iets meenemen voor het geval is misselijk wordt (zakje, doekje, medicatie etc). Of andere dingen. En jezelf zo nu en dan pushen is goed.
Hoe je eraan komt? Weet je ook met welke gebeurtenis de klachten ontstaan zijn of waardoor ze erger zijn geworden? Het kan iets zijn wat je gehoord hebt, gezien hebt, zelf meegemaakt, gelezen, op tv, gedroomd etc en het hoeft niet direct een heel duidelijk verband te zijn? Weet je ook wat het ergste is wat er kan gebeuren? Of welk aspect van de angst de meeste vrees aanjaagt?