Bloem oh wat interessant. Ik ben zelf niet zo thuis in de NLP. ik ken het als oefening uit de act (acceptance commitment therapy). Geef je gedachte een naam. Alleen daarin doen ze het wat liefdevoller, namelijk bedankt voor de suggestie Truus, maar ik ga het nu op mijn manier doen. In de schematherapie geef je de verschillende kanten (veeleisende, straffende, beschermende etc) een naam en leer je deze wegsturen. Afhankelijk van welke kant het is gaat het van zeer ruig naar wat liefdevoller. Er zoveel overlap tussen de verschillende methodes.
Je gedachte vervangen door ik heb de gedachte dat…. van @Vinexkindje is ook uit de act. Is zeker ook een leuke oefening. Of je gedachtes uitspreken met een raar stemmetje of verschillende toonhoogtes (Donald duck is een aanrader, want dan kan je echt je gedachtes niet meer serieus nemen) of de voor jou gevoelige woorden minutenlang herhalen terwijl je rondjes door de kamer loopt (zoals falen, paniek, dik, zelfmoord etc), waardoor het de emotionele lading verliest kunnen ook vaak helpend zijn. Woorden gaan echt belachelijk klinken als je het vaak herhaald en worden losgekoppeld van alle emoties en andere gedachtes die je eraan verbonden hebt als je dit vaak genoeg doet.