Waar staat de I voor in LHBTQIA+?
Voor intersekse.
Vandaag is het intersex awareness day.
En voordat je zegt: "Phoe hee, moet dat ook al aandacht krijgen?" wil ik toch even vertellen wat interseksualiteit is en wat het betekent als je als interseksuele persoon geboren wordt.
Interseksualiteit zegt, net als transseksualiteit, niks over je seksuele geaardheid. Maar interseksualiteit en transseksualiteit zijn niet hetzelfde. Iemand die geboren is met een intersekse-conditie (ik gebruik het woord conditie bij gebrek aan beter, en omdat het in de meest documentatie zo beschreven wordt, maar ik wil hierbij zeker niet zeggen dat het een aandoening betreft) heeft kenmerken van zowel het mannelijke als vrouwelijke geslacht. Dat kan in meer of mindere mate van het ene of van het andere geslacht zijn. Het kan ook zijn dat iemand geboren wordt met de geslachtskenmerken van 1 geslacht, maar een combinatie van zowel mannelijke als vrouwelijke chromosomen, genen en hormonen heeft. De meeste mensen met een intersekse-conditie zijn onvruchtbaar.
Medici denken al decennia lang dat ze kunnen voorspellen met welke genderidentiteit iemand met een intersekse-conditie kan opgroeien. Daarop gebaseerd worden er bij pasgeboren kinderen heftige medische ingrepen gedaan zodat ze gemakkelijker als jongen Γ³f als meisje kunnen worden opgevoed. Veel van hen krijgen vervolgens niet te horen dat ze als interseksueel geboren zijn en komen daar pas achter wanneer zij met een onvervulde kinderwens bij een arts terecht komen.
Er zijn veel interseksuelen die op latere leeftijd zeggen dat de genderidentiteit waarmee ze zijn opgevoed helemaal niet klopt. Of ze voelen zich 'geen van beiden', zoals Raven van Dorst.
Miriam van der Have, geboren met de intersekse-conditie AOS, richtte een nationale en een Europese belangenorganisatie op voor interseksualiteit. Zij stelt dat interseksualiteit een biologische variatie is en geen afwijking of ziekte. Ze vindt dat men interseksualiteit niet moet behandelen als medisch probleem, maar als 'mensenrechtenprobleem'. Zij verzet zich daarmee tegen de gedwongen "normaliserende" genitale operaties, hormoonbehandelingen en psychiatrische behandelingen die interseksekinderen en -volwassenen moeten ondergaan, en ziet dit als een schending van hun lichamelijke en geestelijke integriteit.