Torretjeee Ja, moeilijk hè? Ik weet soms ook niet goed wat ik daarmee aan moet. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld vanochtend een barbie in haar schoen gekregen. Het gaat eigenlijk tegen mijn principes om zo'n groot cadeau in de schoen te doen. Ik vind dat schoencadeautjes kleinigheidjes horen te zijn. Maar ik wilde hem ook niet in de zak doen op pakjesavond. Het is namelijk een bruine barbie en ik weet zeker dat daar vanuit verschillende familieleden opmerkingen over zouden komen. Die snappen echt niet waarom je een blank kind een bruine barbie zou geven. Ik wil dat soort opmerkingen gewoon niet waar mijn kind bij is. Zij is gewoon hartstikke blij met haar barbie: "ooooh, wat is ze mooi!!! Wat heeft ze een mooie jurk aan! En wat heeft ze een mooi krullend haar! Ik heb nog geen één barbie met krullend haar!" Ik wil niet dat zij een negatieve associatie krijgt bij die barbie (of nog erger, bij bruine mensen), vanwege de kleur. Ik wil dat ze er gewoon in haar onschuld mee kan spelen, zoals ze vandaag heerlijk heeft gedaan. Maar het feit dat ik hier over na moet denken (en mijn principes m.b.t. schoencadeautjes ervoor opzij moet zetten) vind ik echt stom.