Onze jongste van 5 (bijna 6) had op school een Piet getekend: duidelijk roetveeg. Stiekem wel blij mee! De oudste (9) gelooft sinds dit jaar niet meer. Ik heb hem op een gegeven moment, zonder verdere uitleg, foto's van verschillende Pieten laten zien met de vraag welke hij de mooiste / beste vindt. Hij wees ook de roetvegen aan.
Ik heb nu nog versiering met traditionele Pieten, zowel thuis als in de klas. Maar ik ga dat na 5 december weg doen. Volgend jaar wordt het hier 'roetveeg Piet of niet'. Alleen 1 mooie, houten Piet moet ik nog even kijken wat ik daarmee doe. Die is eigenlijk wel zonde om weg te doen. Dus ik moet gaan bedenken of ik die zelf durf te schilderen...
Plaatselijke intocht kan ik niks aan doen. Het hele bestuur dreigt op te stappen als ze worden gedwongen roetveegpieten toe te laten. Het is een enorme organisatie en de vrijwilligers liggen niet voor het oprapen.
Op school promoot ik roetveeg, maar dan zullen we eerst een nieuwe Sint moeten vinden. De huidige dreigt op te stappen als wij overgaan op roetveegpieten, dus beter eerst een alternatief achter de hand hebben!
Wel treurig hoor, hoe een paar van die boze mannetjes door chantage proberen vast te houden, terwijl steeds meer duidelijk wordt dat er ook veel mensen zijn die al wel verandering willen.