Belediging is persoonlijk, oproepen tot haat en discriminatie niet. Oproepen tot verbanning en de smaad in de uitspraak van de dominee druisen wel degelijk tegen deze wet in, dat is geen kwestie van persoonlijke opvatting van 1 individu. Die uitspraken zijn gericht op groepen mensen, puur op basis van hun seksuele geaardheid. Zeker aangezien deze dominee zijn uitspraken in zijn functie heeft gedaan, begrijp ik niet dat het OM niet vervolgt. Heel bijzonder dat er (wederom) een uitzondering wordt gemaakt omdat dit uit religieuze hoek komt. Ik vraag me af of dit de complete reactie van het OM is en of er nog verdere onderbouwing gegeven wordt. Dat verhaal over dat ze verantwoordelijk zijn voor Corona heeft ook geen kloot te maken met godsdienst, dus ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dit standhoudt of dat dit het complete (juist geciteerde) verhaal is. Als dat wel klopt, dan is het triest gesteld met de rechtstaat.
We moeten echt van die aparte wet af voor de vrijheid van godsdienst, of hij moet anders beschreven worden, want het staat op gespannen voet met andere wetten als hij op deze manier door het OM gebruikt wordt. We hebben al artikel 1, waarin staat dat je niet mag discrimineren op basis van godsdienst of levensovertuiging. Die gelijkheidswet zou moeten prevaleren wanneer er onder de noemer 'godsdienst' alsnog wordt opgeroepen tot haat en discriminatie. In principe stopt de vrijheid van een godsdienst of levensbeschouwing waar de vrijheid van de ander begint. Dat staat -dacht ik- ook gewoon in het artikel, maar kennelijk ben ik heel slecht in begrijpend lezen?
Kijk eens met me mee, zou ik zeggen:
Daar staat toch echt dat je de vrijheid hebt, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. Dat betekent dat een beperking van een grondrecht door de overheid mogelijk is, mits dit is geregeld in een andere wet. Et voila, daar heb je artikel 1.
@Tantetil Wat zie ik over het hoofd? Hoe kan het dat oproepen tot haat verboden wordt, maar tóch wordt toegestaan onder de noemer vrijheid van godsdienst? Waarom is godsdienstvrijheid een soort zelfuitgeroepen ontheffing?