Manque Ik heb het over mezelf afgeroepen dat ik het alleen moet maken, ben ik bang
Is dit niet heel erg jouw valkuil? Vinden dat je alles maar alleen moet kunnen en doen? Dat heb ik volgens mij vaker terug gelezen. Wat voor behandeling doe je?
Manque Heb jij veel gehad aan jouw signaleringsplan?
Pfoe. Dat is uiteindelijk wel een goede. Ik gebruik hem al een aantal jaar niet meer. Ik heb hem denk ik ook niet meer. Maar toen heeft het me wel erg veel inzicht gegeven.
Toen ik hem had, woonde ik op een leefgroep. Alleen had mijn begeleiding daar de instelling dat ze pas gingen helpen als je zelf om hulp kwam vragen. Dat was dus een grote flop.
Dus in theorie had hij gebruikt moeten worden. In de praktijk kwam er volgens mij niks van terecht.
Later had ik wel op basis van mijn signaleringsplan een gevoelsthermometer gemaakt. Van hout. Met een pijl erop die ik kon verplaatsen. Omdat de begeleiding dus niet naar mij toe kwam.
Het idee erachter was dat ik dan zonder woorden iets meer kon aangeven hoe ik me voelde. Maar ik voelde me sowieso niet veilig genoeg bij die begeleiding om mijn masker af te zetten.
Later ben ik van organisatie gewisseld en had ik begeleiding die veel meer naar mij als persoon keek. Dus daar lag mijn signaleringsplan wel. Maar heb ik hem volgens mij ook nooit gebruikt. Omdat ze op hun manier wel zorgden dat ik ging praten. En dat zorgde er ook voor dat ik zelf makkelijker kon praten als ik het nodig had. Dus de gevoelsthermometer heb ik ook nooit gebruikt.
Al zou het best kunnen dat ik mijn signaleringsplan toch voor mezelf als een soort richtlijnen heb aangehouden in mijn hoofd. Maar dat durf ik niet meer met zekerheid te zeggen.
Nu ik wat meer aan het nadenken ben, ben ik eigenlijk nog wel eens in mijn hoofd bezig in welke fase ik zou zitten. Ook al weet ik niet meer letterlijk wat er op mijn signaleringsplan stond. En natuurlijk veranderen de kleine dingen in de loop van de tijd ook waardoor het signaleringsplan van toen niet meer bij de Soturi van nu zou passen.