Sevenof9 Ik denk dat 'gezond' misschien ook een vaag begrip is. Want is gezond dat je niet ziek bent, of is het ook echt dat je dit bent en een goede conditie hebt en ook de kans op ziektes wilt verkleinen? Nu ik hierover nadenk vind ik de stelling ineens ingewikkeld worden. Ik denk nu aan mijn schoonmoeder die bejaard is en volgens mij nooit gesport heeft, maar altijd bezig is en veel fysiek werk heeft gedaan vroeger. Zij is volgens mij heel gezond, zeker voor haar leeftijd.
Gezondheid is natuurlijk van heel veel factoren afhankelijk zoals genen, wat je moeder in de zwangerschap wel/niet deed, hoe je opgegroeid bent, leefstijl (roken, drinken etc), wat je eet, aan hoeveel stress/luchtvervuiling je bloot staat etc etc.
Als je wil weten of sporten gezond is kun je geen individuen vergelijken, dat zegt statistisch gezien niks want dan is sport niet de enige variabele.
Dus dan kun je of gemiddelden bekijken en die onderzoeken zeggen wel dat sporten of in elk geval flinke inspanning (nogmaals, geen wandelen, daar stijgt je hartslag niet genoeg van), de conditie van je hart, longen, bloedvaten etc verbeterd.
Wat je je beter kunt afvragen is dit; stel je zou jezelf klonen en maakt een exacte kopie van jezelf. Je kloon gaat een jaar lang met regelmaat sporten en jij zelf niet. Verder verander je niks en je kloon leeft ook hetzelfde. Wie heeft er dan na een jaar een gezonder lichaam? Ik denk toch echt je kloon.