Hopsatee
"Wanneer de manier van bewegen té intensief wordt, neemt de curve van de weerstand juist af." Opeens lange afstanden gaan hardlopen of heftige krachttraining doen die je voorheen nooit deed, raadt de neuropsycholoog dan ook ten zeerste af.
Dat je lichaam overbelasten niet goed voor je is lijkt me nogal voor de hand liggend..? Dat gaat inderdaad ten koste van je weerstand en andere dingen. De stelling dat wandelen gezonder is dan sporten word verder in het hele artikel niet gezegd of door feiten onderbouwd. Dus het leest meer alsof de titel zo geformuleerd is als clickbait want dat willen veel mensen wel graag horen denk ik.
Wat de meeste onderzoeken zo’n beetje zeggen als je die op een hoop gooit. Is dat het goed is om je regelmatig dermate in te spannen dat je buiten adem raakt, je flink zweet en je hartslag flink stijgt. En regelmatig is dan minimaal 2-3 keer per week voor ongeveer 30 minuten. En daarbij dagelijks je ook gewoon normaal in te spannen door trap te lopen, te lopen, fietsen, in de tuin bezig te zijn, het huishouden er doen etc.
En er zijn ook steeds meer onderzoeken dat krachttraining vooral belangrijk is. Omdat dit zorgt voor sterke spieren, goeie botten en een gezonde hormoon balans in het lichaam. En al deze dingen worden belangrijker naarmate je ouder word en leveren meer voordelen op voor vrouwen.
En verder snap ik wel dat iedereen dat niet wil horen hoor. Ik vind het zelf verder ook niet enorm leuk of zo, dat sporten.