Tantetil Als je cis hetero bent, hoef je er ook niet over na te denken. Ik zou zeggen: maak gebruik van die luxepositie en denk er vooral niet over na. Zolang je beseft dat het niet voor iedereen zo evident is, is het toch prima?

• [verwijderd]

Tantetil ik ook niet hoor, maar ik ben ook bewust gaan zoeken naar meer informatie 😉

Tantetil ik heb er vroeger ook niet zo bij stilgestaan, maar wel dat ik die 'genderhokjes' als beperkend en benauwend heb ervaren.

Ik lees veel, dus destijds in de Volkskrant werd er al wel wat over geschreven. Dat is 'blijven plakken'. Ik volg het onderwerp nu ook omdat het mij interesseert en ik sowieso de strijd voor een inclusieve wereld zonder discriminatie toejuich en wil ondersteunen.

Ik zie sinds een paar jaar ook van heel dichtbij wat het doet met mijn broer.

Nescio Ik lees veel, dus destijds in de Volkskrant werd er al wel wat over geschreven. Dat is 'blijven plakken'.

Ik vind De Volkskrant op het moment best conservatief als het gaat over genderidentiteit. Zo schreven ze laatst 'zij' over iemand die zelf 'they' gebruikt. Want dat vinden ze verwarrend voor de lezers en er is geen goed Nederlands alternatief 😕 Dat er ondertussen wel steeds meer mensen 'die/hen' gebruiken maakt ze kennelijk niets uit. Tsja, zo raken mensen er nooit aan gewend hè, als media hardnekkig blijven vasthouden aan ofwel hij ofwel zij...

Vulpen ah dat kan, ik lees geen Volkskrant meer op het moment. Destijds, zo'n 12 jaar geleden, waren ze best progressief. Hier schrijft De Morgen er wel over maar niet zo verregaand als destijds VK.

[verwijderd] Ik neem aan dat mensen die de krant lezen ook intelligent genoeg zijn om aan te nemen dat die of hen het juiste voornaamwoord is voor nonbinaire mensen. Het is wennen, maar het went juist doordat media het gaan gebruiken. Het enige wat ze hoeven te doen is een sterretje en voetnoot bij het voornaamwoord met uitleg.

• [verwijderd]

Sevenof9 het heeft niets met intelligentie te maken maar met de Nederlandse taal volgens mij. Je kan er inderdaad een voetnoot bij maken, maar ik begrijp de keuze om het bij correct Nederlands te houden ook wel.

[verwijderd]
          [verwijderd]

Taal verandert, soms langzaam zodat je het niet merkt, als een taal ontoereikend blijkt soms ook bewust.

Ik associeer zelf 'hen' ook heel sterk met meervoud, vandaar dat 'die' mijn voorkeur heeft. We gebruiken in het Nederlands al continu 'die', voor zowel mannen als vrouwen, zeker in de spreektaal. Bijvoorbeeld: 'Wie gaat dat doen? Sarah? O, dan kan die ook wel dit doen.' Natuurlijk is het een stap verder om het ook in formele taal te gaan gebruiken, maar ook weer niet zó radicaal als je in eerste instantie wellicht denkt.

'They' is trouwens in het Engels ook enkelvoud, het wordt zeker in de spreektaal beschouwt als de neutrale vorm.

Tantetil Ik ook niet hoor tantetil. Maar ik heb hier zelf ook gewoon weinig mee te maken of last van gehad ofzo. Ik pas blijkbaar in een gangbaar hokje en eigenlijk is dat dus best luxe denk ik dan. Dan hoef je hier ook niet over na te denken.

Maar ik ben mede door dit forum er wel meer over gaan lezen en hoewel het voor mij niet van toepassing is wil ik wel graag bijdragen aan meer begrip hiervoor en erover leren, naar luisteren. Dus ik denk niet dat we dan simpel zijn hoor! Dat is het meer als je zegt jemig wat een gezeur dit waar slaat dit op. Dat is vrij simpel 😬

• [verwijderd]

Vulpen ja ik begrijp het wel, maar ik begrijp ook dat ze voor correct Nederlands heeft gekozen. Het is imo niet fout wat ze heeft gedaan.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] Ik begrijp het ook maar vind het desondanks teleurstellend, te meer omdat NOS al wel die/hen gebruikt en de Volkskrant over het algemeen als vrij links en progressief beschouwd wordt 🙂

[verwijderd] Taal is altijd in verandering, dus woorden kunnen toegevoegd worden en dan kunnen die dus ook correct Nederlands zijn. Toen ik een korte periode taalwetenschap studeerde was dat zo ongeveer het eerste wat mij ingewreven werd 😛 Geen ruimte voor taalpuristen daar. Ik kan de keuze wel begrijpen, maar ik sta er niet achter.

Ik heb er ook nooit over nagedacht. Eerlijk gezegd ken ik ook niet al die termen, ik denk vooral bij al jullie verhalen en de daarbij komende gevoelens wees jezelf, je mag jezelf zijn en blijf dat. Kan mij het schelen of je op mannen of vrouwen valt of in welk ander hokje je dan ook past. Ik beweeg met je mee. Ontdek wie je bent en wat je daarbij voelt. 🥰

Ik ga mij eens inlezen in alles, mijn man heeft wel eens gevraagd of ik niet ook op vrouwen val, mede omdat ik vrouwen altijd zoveel mooier vind als mannen.

Ysabella ik vind vrouwer vaak ook mooier dan mannen. Zachter, ronder, vrouwelijke vormen zijn sexy.
                Ik voel er verder geen aantrekkingskracht bij en dat heb ik bij mannen wel.

Ik ben hetero puur sang en ik voel mij prima in het standaard hokje. Ik zie eruit als een vrouw, daar zal niemand over twijfelen. Ik voel mij 100% vrouw eigenlijk, nooit anders geweest.
                De laatste jaren, toen ik ouder en wijzer werd, kwam ik er wel achter dat er meer smaakjes zijn dan man/vrouw zijn. Zo lang je het niet in je naaste omgeving ziet moet je het hebben van fora en nieuwsberichten bijv voor info. Dat maakt trouwens niemand simpel hoor. Je kunt niet álles weten.

Ik vind vrouwen niet per se mooier dan mannen. Ik kan mannen juist heel aantrekkelijk vinden, die brede kaken, dat 'hoekige' of wat meer gespierde (heel gespierd hoeft voor mij niet), of lange ledematen. Slungeligheid kan ik ook heel aantrekkelijk vinden. Van vrouwelijke vormen vind ik niet zoveel, eigenlijk.

Ik word verliefd op een persoon, maar niet op het eerste zicht. Dat is in het verleden ook wel eens met een meisje gebeurd. Maar nooit verder dan dat, echt aantrekkingskracht voelde ik niet bij haar. Ik vond haar gewoon zo mooi en slim. Een soort bewondering, op afstand. En zo is het bij de jongens en later mannen ook vaak gegaan 😁 het is een wonder dat ik bij mijn man wel gedurfd heb, bedenk ik me nu 😬

Nescio k vind vrouwen niet per se mooier dan mannen. Ik kan mannen juist heel aantrekkelijk vinden, die brede kaken, dat 'hoekige' of wat meer gespierde (heel gespierd hoeft voor mij niet), of lange ledematen. Slungeligheid kan ik ook heel aantrekkelijk vinden. Van vrouwelijke vormen vind ik niet zoveel, eigenlijk.

Dat maakt mij demiseksueel,

Ik begrijp dit stukje niet helemaal, hoe je dit nou bedoeld?

• Nescio hebben hierop gereageerd.

iMoeder sorry beetje verwarrend opgeschreven. Het gaat eigenlijk over 2 zaken, het feit dat ik niet meteen verliefd kan worden zonder die persoon echt te kennen. En dat hangt voor mij niet samen met geslacht.
                    Maar hierboven ging het over of vrouwen mooier zijn dan mannen, en dat herken ik niet. Ik vind mannen vaak mooier, zonder daar meteen gevoelens bij te hebben dus.

Heb het even aangepast, want nu lijkt het alsof het een met het ander te maken heeft, terwijl dat niet zo is.

Nescio Okay. Maar dat klinkt dan eerder alsof je gewoon niet snel verliefd bent (en dat hebben heel veel vrouwen trouwens hoor, gemiddeld veel langer dan mannen). Demiseksueel heeft eigenlijk meer te maken met je seksueel aangetrokken voelen, pas wanneer je een emotionele band hebt met iemand. En staat dan los van verdere geaardheid en evt verliefdheid. Wat jij beschrijft klinkt meer als panseksueel. Hierbij word je verliefd op de persoon en is het geslacht van die persoon niet belangrijk voor je.

Ik plak de twee definities even hierover:
                      Demiseksualiteit is een vorm van seksualiteit die voorkomt bij personen, die doorgaans enkel een seksuele drift ervaren wanneer zij een sterke emotionele band met de partner hebben. De term wordt vaak gerelateerd aan aseksualiteit, dat naast hetero-, bi- en homoseksualiteit een seksuele geaardheid is.
                      Volgens sommigen voelen demiseksuele mensen geen primaire seksuele aantrekkingskracht (met betrekking tot het uiterlijk), maar enkel een secundaire, waarbij innerlijk een veel belangrijkere rol speelt.

Panseksualiteit is de seksuele, romantische, of emotionele aantrekking of het verlangen naar personen van alle genderidentiteiten en biologische geslachten.[1] Het sluit op die manier nauw aan bij biseksualiteit. Panseksuele mensen kunnen naar zichzelf verwijzen als genderblind, wat dan betekent dat gender en sekse geen bepalende factoren zijn in hun aantrekking tot anderen.[2] Parafilie valt niet onder panseksualiteit.
                      Net als biseksualiteit wordt panseksualiteit als begrip niet eenduidig gebruikt. Volgens velen verwerpt panseksualiteit explicieter en bewuster seksebinariteit en genderbinariteit dan andere benamingen voor seksualiteiten. Zo wordt ermee aangegeven dat er ook aantrekking is tot transgender en genderqueer personen die buiten binaire opdelingen vallen of dat de aantrekking ongeacht gender of geslacht plaatsvindt.